www.joop.nl kan een stuk socialer

www.Joop.nl is de nieuwe opiniewebsite van Nederland. Een eerste rondgang over de site leert dat Joop.nl niet echt interactief is. Lezers hebben geen invloed op de content. Die wordt net als zoveel andere traditionele media sterk zendergericht neergezet. Een kort overzicht, speciaal voor www.Joop.nl,  waardoor hun site een stuk socialer en daardoor meer een community wordt.

Deze week is het nieuwe initiatief Joop.nl dus gelanceerd onder leiding van Francisco van Jole. “Een site waar prominente opiniemakers, experts en nog onbekend talent hun mening kunnen delen” aldus de site. Maar met het geven van je mening houdt het dan ook wel zo’n beetje op. Zonde eigenlijk.

Juist Fransisco van Jole, internetprominent sinds jaar en dag, zou toch de onbegrensde mogelijkheden van social media moeten kunnen combineren met journalistiek?

Laten we allereerst eens kijken waar Joop.nl de inspiratie vandaan heeft gehaald: The Huffington Post. Zoals eerder dit jaar op de website van de Nieuwe Reporter werd uitgelegd:

“The Huffington Post gebruikt ook Facebook als instrument om contact te krijgen met het publiek, content te laten delen en te voorzien van publieksopinie. De krant heeft een uitgesproken standpunt over het gebruik. Ze vinden dat dit nieuwe platform de mogelijkheid biedt voor hun community van betrokken gebruikers om eenvoudig berichten te delen met elkaar en commentaar te leveren. Ze noemen het de digitale koffiehoek, waar gebruikers met elkaar discussiëren over het dagelijkse nieuws en daarmee zorgen voor verdieping.

Sociale media hebben de relatie met het nieuws, in de ogen van deze online krant, fundamenteel veranderd. Het is niet langer passief, maar dynamisch waarin het nieuws als centraal thema zorgt voor iets dat gedeeld wordt, van commentaar voorzien en gelijkgestemden bij elkaar brengt op basis van het nieuws. Twitter wordt door nieuwsredacties gebruikt als een instant nieuwsbron. De Twitterfeed loopt het redactiesysteem in. ( Bron: De nieuwe Reporter)

Alhoewel Joop.nl qua uiterlijk lijkt op The Huffington Post, heeft het nog niet dezelfde manier van werken als de Amerikaanse site. Een aantal voorbeelden:

  • www.Joop.nl heeft weliswaar een Twitter-account maar volgt op dit moment maar 34 personen. Laten we zeggen dat ze op dit moment dus weinig nieuws uit de Twitter-community krijgen. Of gebruiken de redacteurs allemaal hun eigen netwerk? Dat zou natuurlijk ook kunnen. Het komt alleen naar buiten toe vreemd over, een nieuwssite die zijn input baseert op meningen en vervolgens daar op het meningen-platform van Nederland weinig aandacht aan besteed.
  • www.Joop.nl heeft daarnaast een Hyves-account. Dat staat prominent vernoemd in de top-navigatie van de site. Dit account is echter niet openbaar. Wordt er net zoals bij The Huffington Post straks via een sociaal netwerk, Hyves, contact gelegd met de doelgroepen? Dat zou een goede stap zijn. Maar waarom dan nu het account achter een inlog houden? En waar is Facebook in dit verhaal? Een steeds populairder wordende community, ook onder Nederlanders.
  • In het openingsartikel van Van Jole geeft hij aan dat hij de opinie van onbekend talent ook op prijs stelt. Ook de Huffington Post maakt gebruik van veelal onbetaalde bloggers. Duidelijkheid hoe dat talent dan zijn bijdrage kwijt kan op Joop.nl wordt niet gegeven. Jammer want ik denk dat veel talentvolle bloggers Joop.nl van relevante content zouden kunnen voorzien en bovendien best een dergelijk podium zouden willen hebben voor hun bijdragen.
  • Tot slot de reacties. De reacties worden van te voren gescand door Joop.nl zelf. Niets mis mee. Maar ook dit zou je socialer kunnen maken. Waarom laat je de gebruikers niet zelf een reactie beoordelen? Laat je lezersgroep maar bepalen wat op dit platform wel en niet kan. Nu al zie ik discussies verschijnen waarin de reageerder het niet eens is met een ban op zijn reactie. Gooi de reacties open! Reageerders dienen zich te registreren. Bij ongeoorloofd commentaar kun je de reactie alsnog verwijderen. Maar reageer in alle openheid en niet achter de gesloten deuren van de redactie.

Als uitsmijter nog een paar usabilitytips voor de site:

  • Een grote foto ‘boven de vouw’ doet aan als de traditionele dagbladvulling. We zitten hier echter wel op internet. Voor meer info dien ik te scrollen. Scrollen is niet erg, maar een enorme foto die alle ruimte opsnoept is weinig functioneel.
  • Regelmatig word ik verrrast doordat ik word doorgeleid naar een andere website.Menig artikel wordt doorgeleid naar de sites van Trouw of de Volkskrant. Niet erg, maar vertel dat dan even. Wanneer blijf ik binnen de site? Wanneer biedt Joop andere content aan?
  • De navigatie is vrij rigide opgesteld. Onder de artikelen staan geen tags. Door middel van tagging zou je de schrijver de inhoud van Joop.nl langzaam maar zeker kunnen laten bepalen. Nu zitten we vast aan een door de redactie opgestelde navigatie. Tags zouden de opties om de site te doorzoeken veelzijdiger maken.
  • Als ik een artikel wil delen, doe ik dat meestal nadat ik het artikel heb gelezen maar de share-mogelijkheden staan bovenaan het artikel.

www.Joop.nl is als meningenplatform een veelbelovend initiatief. Op dit moment worden niet alle mogelijkheden optimaal benut. De site is echter nog maar net in de lucht. Wellicht zijn de in mijn artikel benoemde mogelijkheden in ontwikkeling en worden ze alsnog later toegevoegd. Het zou de site naar mijn mening sterk verbeteren. Ik ben benieuwd hoe de lezers over Joop.nl denken en of ze het eens zijn met mijn aanmerkingen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven