De meeste van jullie zullen al wel bekend zijn met het feit dat ik samen met 3 co-auteurs een boek aan het schrijven ben over de stand van zaken van Social media in Nederland en het daaruit volgende Social Strategy Model dat ik al enkele maanden vanuit StepFree gebruik. Momenteel merk ik dat er erg veel aandacht begint te komen voor Social marketing op strategisch vlak, een goed teken in mijn ogen!
Voor het boek wil ik meer en meer gebruik gaan maken van jullie kennis en ervaringen. Vanaf nu zal ik Bijgespijkerd dan ook gebruiken als uitlaatklep voor de content van mijn boek. Ik zal hier de rode draad van de meeste hoofdstukken al plaatsen, zodat iedereen kan zien welke kant het boek op gaat. Daarbij ga ik jullie ook specifiek om input vragen.
Vandaag wil ik navraag doen naar jullie ervaringen met Social media. Ik ben druk aan de slag met het hoofdstuk genaamd ‘huidige situatie’, waarin ik beschrijf hoe het gebruik van Social media door bedrijven er op dit moment aan toe is binnen Nederland.
In mijn dagelijkse activiteiten als Social marketing strateeg merk ik op dat bedrijven stoeien met het toepassen van Social. Dit stoeiproces is de voornaamste reden dat social media vaak niet de resultaten opleveren die we wekelijks lezen in de vele overzeese successtories. Dit stoeiproces wordt veroorzaakt door een aantal factoren die ik voor het gemak maar even stoorfactoren noem.
- Stoorfactor 1: Angst voor verandering & controleverlies: Verandering is eng, zeker voor directies en managers. Dit houdt vaak vooruitgang tegen. De mensheid zit en zal echter altijd weglopen voor angst en vooruitgang, dus we moeten deze factor altijd blijven incalculeren.
- Stoorfactor 2: Tijd, het eeuwige excuus: Het management heeft geen tijd, de directie heeft geen tijd, de marketingmedewerkers hebben geen tijd. Niemand heeft tijd om zich te verdiepen in Social media. Dit is zondermeer een van de vele excuses.
- Stoorfactor 3: Kennisachterstand, tijd voor nieuwe opleidingen: We kennen geen officiële opleidingen op het gebied van Social media, al bieden partijen als NextMarketeer wel wat opleidingsmogelijkheden aan. Dit zorgt voor een kennisgebrek dat moet worden ingehaald.
De inspanningen op social media gebied blijven op deze wijze veelal losse initiatieven, zonder een onderliggend proces. De doelstellingen en strategische processen zijn niet voldoende uitgewerkt en worden niet nauwkeurig ingepast binnen de reeds geplande marketingstrategie. Op deze manier blijven het dus experimentele eilandjes binnen de marketingstrategie en worden mooie kansen niet herkend en benut.
Mijn vraag aan jullie is nu: Wat zie je als voornaamste stoorfactoren voor het inzetten van Social media, en hoe is de stand van zaken in Nederland op dit moment?