Social media binnen uw bedrijf. Waar loopt u op dit moment tegenaan?

Het wordt al vaker geroepen in de vele trends van 2010, en ik herhaal het nog maar eens: 2010 wordt het jaar van de social media strategie. Bedrijven gaan dit jaar steeds vaker beleid voeren op social media. Maar een social media strategie behelst meer dan de aanwezigheid op sociale netwerken, of het inzetten van webcare. Social media raakt je hele bedrijf en moet dus ook in de volle breedte ingezet worden. En dat is vaak de spagaat waar bedrijven in zitten. Want waar begin je? Hieronder een overzicht van een aantal veel voorkomende interne uitdagingen waar bedrijven tegenaan (gaan) lopen bij de implementatie van een social media strategie.

Wie is verantwoordelijk?
Hoe organiseer je het het intern bijvoorbeeld? Vaak worden social media-activiteiten belegd bij de afdeling marketing. Maar dan ga je voorbij aan andere afdelingen die ook veel met social media te maken krijgen. De pr-afdeling ziet social media als een bedreiging en vraagt zich af hoe de reputatie van het bedrijf gemanaged kan blijven worden. Customer service voert vlekkeloos telefoonscripts uit, maar klanten ‘in het wild’ helpen op internet is weer een andere uitdaging. En de manager denkt dat outsourcen de oplossing is, omdat social media niet op één afdeling te organiseren is en de kennis toch niet in huis is. En hoe ze er ook over denken; allemaal komen ze in hun werkzaamheden social media tegen.

Kennis ontbreekt
De spelregels zijn vaak onbekend en we hebben geen idee hoe we social media inzetten, en hoe we social media inzetten op onze eigen website.

Hoe gaan we om met het intern gebruik van social media?
Hoe zorg je er als bedrijf voor dat je medewerkers goed omgaan met social media in combinatie met hun werk? Er wordt op dit moment vaak te negatief tegen social media aangekeken. Bij veel bedrijven heeft ICT sociale netwerken van het netwerk geband.

Is een social mediabeleid voor onze medewerkers nodig?
Daarnaast breken veel bedrijven op dit moment hun hoofd over een social media beleid voor hun personeel. Hoe gaan we om met die actieve blogger die online zijn mening geeft over allerlei zaken? Laten we dat gebeuren, spreken we hem aan op zijn gedrag of nemen we maatregelen?

Is social media nu wel of niet te meten?
Hoe meten we dat wat we doen op social media ook succesvol is? De ene expert roept dat we helemaal niet moeten gaan meten, maar gewoon doen. Een ander roept weer dat meten van social media heel goed mogelijk en ook heel belangrijk is. Veel bedrijven hebben al problemen met het doorgronden van de eigen webstatistieken. Laat staan dat bekend is hoe de waarde van een tweet berekend moet worden.

En als er al wat gebeurt, gebeurt dat gefragmenteerd
Hoe zorgen we ervoor dat dit alles gecoördineerd en wel overdacht wordt uitgevoerd: kortom een social media strategie?

En toch. Toch leiden deze organisatie, kennis en competentiediscussies af van de noodzaak tot actie bij bedrijven. Volgens Tim O’Reilly, de bedenker van de term web 2.0 komt “Web Kwadraat” er aan. “De mogelijkheden van het web groeien niet meer linear, maar expotentieel. Vanaf 2010 zien we de explosie” zei O’Reilly dit jaar eerder in een interview. Ben jij als bedrijf voorbereid op deze explosie?

Veel vragen en nog weinig antwoorden in bovenstaande blog. In de komende weken diepen we bovenstaande zaken als social media binnen je organisatie, en het intern gebruik van social media  en social media beleid verder uit. Ik ben benieuwd of jullie nog meer zaken zien die de integratie van social media binnen je bedrijfsvoering bemoeilijken?



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven