De ramp in Haïti heeft een dermate grote omvang dat hulporganisaties en goede doelen in de hoogste staat van paraatheid zijn. Hulpteams en diverse andere initiatieven worden ondernomen om de lokale bevolking te helpen.
Om de hulp in dit soort situaties te bekostigen zijn massale hoeveelheden geld nodig. Voor veel goede doelen is dit een uitgelezen moment om Haïti als thema in te zetten voor hun fondsenwervende activiteiten. Wat opvalt is dat Nederlandse goede doelen na één week al aardig zijn aangehaakt maar nog wel wat kansen laten liggen.
Snel inhaken is belangrijk
Een mooie graadmeter hoe het nieuws over een ramp zich online gedraagt is te zien door het aantal tweets over tijd weer te geven met het woord Haïti erin. Wat opvalt is dat de dag van de ramp zelf het verkeer nog even achterbleef maar dat de dag erna een flinke stijging laat zien gevolgd door een dagelijkse afname in aandacht.
Google laat hetzelfde verloop zien in zowel zoekvolume als nieuwsvolume:
Als je in Google Adwords nu Haïti intikt dan is dit het wat teleurstellende resultaat:
Een goed doel dat snel inhaakt wanneer een ramp plaatsvindt kan veel aandacht krijgen wanneer SEA – Google adwords wordt ingezet. Ik heb een korte inventarisatie gemaakt van een aantal buitenlandse goede doelen en een aantal Nederlandse goede doelen. De Nederlandse goede doelen zijn geselecteerd op de CBF website (alleen die waarvan ik vind dat die Haïti zouden moeten steunen) en gekeken wat ik op de homepage van het doel terug kon vinden. Hierbij heb ik specifiek gekeken of het doel Haïti als thema gebruikt om fondsen te werven.
Buitenlandse goede doelen hebben snel ingehaakt
Een aantal buitenlandse goede doelen heeft heel erg snel gehandeld zoals bijvoorbeeld Save the Children in onderstaande mail op 13! Januari. Save the Children zet zowel een aangepaste homepage, actiepagina als een dagelijkse emailupdate in om donateurs te werven.
De boodschappen in de e-mails haken perfect in op het sentiment, varierend van hoe urgent het is om nu te doneren, een foto van een net gered kindje en hoe u kunt bijdragen aan het redden van andere kinderen, tot het aanzetten tot het opzetten van een eigen donateurspagina.
Hetzelfde geldt voor Care, waarbij snel gereageerd wordt en de homepage gedomineerd wordt door actiematige inzet van Haïti:
In Nederland reageren goede doelen redelijk goed
Deze organisatie heeft de homepage bijna volledig aan Haïti aangepast hoewel er veel aandacht is voor het nieuws krijgt het werven van donateurs relatief nog wat weinig aandacht op de homepage. AZG heeft speciale fondsenwervende mails gestuurd 2 dagen na de ramp. Offline deden ze het ook goed, in onder andere De Pers stond deze week een stoppertje op de voorpagina (=homepage van een krant) waarin werd opgeroepen te doneren.
Bij SOS kinderdorpen heeft het fondsenwervende karakter de overhand. Met een speciale achterliggende pagina wordt meer achtergrondinformatie gegeven waarom er gedoneerd moet worden en waaraan dit wordt besteed. Ook SOS Kinderdorpen verstuurt via e-mail oproepen om te doneren.
Onder andere Oxfam Novib, Save the Children Nederland, Rode kruis, Cordaid en Terre Des Hommes werken samen onder de noemer Samenwerkende Hulporganisaties – Giro 555. Op deze speciale site die nu in het teken van Haïti staat kun je buiten een donatie ook op andere manieren helpen door bijvoorbeeld het plaatsen van banners of je homepage uit te lenen
Dokters van de Wereld
Deze organisatie heeft al wel een banner op de homepage staan en een artikeltje maar weet dit thematisch nog niet volledig uit te nutten.
Care doet het thematisch al iets beter maar het fondsenwervende karakter mist ook hier teveel.
Bij Habitat is het even zoeken naar nieuws over Haïti, uiteindelijk vind je diep in de site een pagina. Jammer, dit is een gemiste kans.
Ik hoorde vanavond op de radio een spotje van het Leger des Heils. Deze organisatie heeft niet alleen online snel ingezet. Via de site kun je doneren en met SMS acties meedoen. Daarnaast vragen ze ook de boodschap te verspreiden via Twitter, Hyves en Facebook.
Als laatste is Plan Nederland aan de beurt. Op zich heeft Plan een goede actiematige banner op de homepage maar is de achterliggende actiepagina wat mager.
Nederlandse goede doelen laten nog teveel kansen liggen
Gezien de zoekvolumes liggen er ook kansen in de inzet van Google Adwords bij het werven van donateurs. Dit is bij actuele noodsituaties een effectief wervingskanaal, met name wanneer het snel wordt ingezet. In de zoekacties die ik heb uitgevoerd ben ik slechts 4 organisaties van de ruim 12 hier genoemde organisaties tegengekomen.
Hoewel je ziet dat de meeste doelen hun best hebben gedaan om actiematig in te spelen op het Haïti thema blijft het fondsenwervende karakter in teveel gevallen nog wat achter. Om goed voor de dag te komen is voorbereiding in veel gevallen bepalend voor het succes. Dit kan onder andere door:
- Het maken van een rampen communicatie draaiboek waarin je vooraf beschrijft welke acties ondernomen moeten worden om snel in te haken op een ramp. Je voorkomt hiermee dat je moet gaan nadenken over wat je allemaal kunt gaan doen en kunt direct in actie komen
- Vooruit ontwikkelen van templates voor communicatiematerialen. Een e-mail, DM brief, stoppertjes etc. voor een ramp kun je in hoofdlijnen al vooruit ontwikkelen
- Na te denken over de doelstellingen (nog even los van de hoogte van de doelen) die je wilt behalen en hoe je die wilt gaan meten. Met name het goed doormeten van het effect van je mediainzet vereist voorbereiding.
Doe je dit goed, dan ben je net als je Amerikaanse collega’s in staat snel, succesvol en professioneel (online) te reageren.
De auteur van dit artikel, Michiel van Gaalen (Twitter: @VonGaalen), is eigenaar van Campaign Analytics bureau SallyKnows. Speciale dank dit keer aan Bas van Breemen voor de ideeën en materiaal.