15 tools om social media meetbaar te maken

Er wordt onder andere op dit blog druk geschreven over social media KPI’s. Om vanuit de theorie de overstap te maken naar de praktijk heb ik een lijst gemaakt met tools die je in staat stellen om verschillende aspecten van social media campagnes en je eigen identiteit online te monitoren.

Deze lijst is nog lang niet compleet. Tweet me op @VonGaalen welke tools nog op deze lijst thuishoren, deze neem ik mee in een toekomstige post. In de lijst staan simpele handige tools zoals Google Alerts en high end platforms zoals die van Visible technologies ongesorteerd door elkaar. Wat helaas nog erg moeilijk blijkt is om ook de Nederlandse taal te ondersteunen, met name als het gaat om sentimentkwalificatie van berichten.

Google Alerts
Je gebruikt Google Alerts wanneer je op de hoogte wilt blijven van nieuwe zoekresultaten bij een bepaalde zoekopdracht. Handig om je eigen bedrijf, concurrentie en vaknieuws te monitoren.

Whorules
Whorules meet het sentiment op een bepaald moment van zoekwoorden. Per woord kun je zien wat onderliggende publicaties zijn. Een Nederlands initiatief dus dat is een vette plus, er moet echter nog wat gesleuteld worden aan design en UI voordat deze bruikbaar is.

HowardsHome
Een ander Nederlands initiatief is van HowardsHome. Zij verzamelen artikelen die in (online) media verschijnen over bepaalde onderwerpen.

Llooking Glass
Microsoft heeft nog geen applicatie om de Buzz te monitoren maar is hard aan de weg aan het timmeren. Bekijk deze video om een indruk te krijgen van wat eraan zit te komen.

Radian6
Radian6 weet met een fantastische web-presence inclusief video’s een mooie indruk te maken. Radian6 is een platform waarmee je conversaties kan monitoren, volgens Forrester met name geschikt voor PR bureau’s.

Engagementdb
Dit bedrijf meet de engagement (de mate waarin bedrijven met behulp van social media in contact staan met hun klanten) van merken. Knap gedaan maar ik weet niet echt wat ik hiermee moet.

Peoplemaps
Deze site is meer om je eigen populariteit en de relatie met je omgeving te monitoren. Het stelt je in staat om te zien op welke wijze je met een bedrijf of persoon in contact staat. Handig voor salesmensen. Wat ik graag nog zou zien is hoe je in je eigen netwerk de invloedrijke hubs kunt identificeren.

Google insights for search
Google insights laat zien hoe de belangstelling voor bepaalde zoektermen zich over tijd ontwikkelt. Je zou dit (onder bepaalde voorwaarden) kunnen inzetten om te zien of een marketingcampagne aanslaat. De cijfers zijn helaas relatief, geen exact zoekvolume dus.

Postrank analytics
Dit bedrijf stelt een weblog centraal en laat zien wat de invloed is van de posts op je weblog op internet. Mooi is de integratie met Google analytics!

Visible Technologies
Visible technologies was onlangs in het nieuws omdat ze voor de amerikaanse geheime dienst alle conversaties op internet in de gaten gaan houden. Ze leveren een high end set aan tools voor een zeer divers scala aan toepassingsgebieden waaronder Merkbewaking, real-time monitoring van conversiaties, crisismanagement, etc.

Alertrank
Alertrank maakt Google alerts bruikbaar door op basis van regels prioriteit aan artikelen te geven die Google alerts verzamelt. Eenvoudig, maar het werkt.

Twitalyzer
Een persoonlijke analyse van je Twitter profiel. Vraag je jezelf wel eens af waarom je geen followers hebt en je concurrent wel? Deze tool laat je zien waar je nog aan moet sleutelen, fantastisch!

Microplaza tribal news
Deze tool laat zien naar welk nieuws binnen jouw netwerk wordt gelinkt. Met name handig als je teveel mensen volgt en de posts niet meer kunt bijhouden. Bijkomend voordeel is dat je alleen nieuws ziet.

Trendistic
Met Trendistic kun je de populariteit van een term in Twitter over tijd volgen. Enorm handig als je wilt zien of een campagne of persbericht binnen de community aanslaat.

BuzzMetrics
Volgens Forrester heeft Nielsen het meest veelbelovende platform voor het kunnen monitoren van de buzz om jouw merk of boodschap. De informatie op de site is wat summier.

TNS Cymfony en Biz360
Deze platformen horen ook in het rijtje met “Listening platforms” van Forrester.

Deze lijst is samengesteld door tweets slim te filteren met Tweetdeck, het rapport “The Forrester Wave Listening Platforms, Q1 2009″ en een post op social media today.

De auteur van dit artikel, Michiel van Gaalen (Twitter: VonGaalen), is eigenaar van Campaign Analytics bureau SallyKnows.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven