Niet weer een eigen kathedraal bouwen!

Sagrada FamiliaSocial networking en communitybuilding zijn zeer hotte items in marketingland! Steeds meer bedrijven zien dat ze iets met Social media moeten doen en plaatsen dit al snel in het vakje ‘een social network bouwen rondom ons merk’. Vaak hoor ik dan ook leads roepen ‘doe mij ook zo’n community’.

Ten eerste is dit een goed voorbeeld van het verheffen van een middel tot doel, iets wat veel bedrijven momenteel doen. Ten tweede is het vaak erg overbodig en gedoemd tot mislukken. Sociale netwerken zijn er al….en veel ook! Het is dan ook zeker niet nodig om altijd maar je eigen netwerk te willen bouwen als het ergens anders al voorhanden is. Mark Woerde, eigenaar van het bureau Lemz in Amsterdam verwoorde dit zeer mooi toen ik bij hem op bezoek was inzake mijn community- building werkzaamheden voor de SpinAwards. Hij zei iets in de strekking van: “Waarom zou je altijd je eigen kathedraal willen bouwen?”.

Mark heeft volkomen gelijk! De technologie ontwikkelt zich zodanig dat het steeds eenvoudiger wordt om structureel onderdeel te gaan uitmaken van reeds bestaande netwerken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het opzetten van centrale groepen binnen de bestaande netwerken, of aan het opzetten van applicaties en widgets die onderdeel kunnen uitmaken van diverse netwerken. Bij de SpinAwards zijn we inmiddels nadrukkelijk stappen aan het zetten in deze richting, maar het leek me ook leuk het voorbeeld aan te halen van de New England Patriots, een bekende American Football club. Zij hebben van Facebook hun centrale Social media ‘hub’ gemaakt, waar veel unieke content te vinden is. Geen eigen netwerk dus, maar een reeds bestaand netwerk gebruiken om te voorkomen dat je vanaf het nulpunt alles zelf moet opzetten. Ik denk dat veel Nederlandse en internationale sportverenigingen hier veel van kunnen leren.

Natuurlijk blijft het voor de echte pure niches interessant een eigen netwerk te bouwen. Daarbij denk ik aan geslaagde initiatieven als ‘Ambtenaar2.0’ en ‘Doeners.net’, beide kleine specifieke netwerken die op Ning zijn gebouwd. Vooral Ambtenaar2.0 is enorm actief, zoals Erwin Blom ook beschreven heeft in zijn pas verschenen boek.

De moraal van dit verhaal: Ophouden met het bouwen aan een eigen kathedraal, als die van de buurman al afgebouwd is. Niemand wil tenslotte een Sagrada Familia bouwen, die na vele jaren nog steeds niet af is! Of je moet natuurlijk slechts een kleine gemeenschap hebben die zeer actief is om de kerk wel snel af te bouwen, dit noemen we ook wel niches met voldoende draagvlak!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven