In mijn vorige post Twitter In Classroom: Top 5 praktijkvoorbeelden haalde ik bij nummer 3 en 4 de combinatie van Twitter en de backchannel aan. Met deze combinatie is het bijvoorbeeld mogelijk om feedback op presentaties te verzamelen en de interactie bij colleges te vergroten. Ik besef nu dat die feedback via deze combinatie eigenlijk de meest directe feedback is die je je maar kunt wensen, zonder dat deze wordt uitgesproken. Deze directheid heeft nogal wat impact op een presentator en de vraag is hoe een presentator hierop kan reageren en anticiperen. Wat doe je met negatieve signalen? Wordt presenteren nu echt interacteren? En wat gebeurde er op 25 maart tijdens de SocialStrategyTalk?
Laat ik maar gelijk op die laatste vraag doorgaan. Ik was er niet bij, maar social media visionair en Componence-oprichter Ha Vo wel. Hij vertelde me dat er tijdens de presentaties een backchannel beschikbaar was waarop alle bezoekers hun tweets kwijt konden. Bij de presentatie over Storytelling die werd verzorgd door twee dames ging het mis. De presentatie verliep op een gegeven moment naar het idee van de bezoekers niet naar wens en dat lieten ze via de backchannel weten.
De berichten werden scherper en scherper en de dames hadden helemaal niets door, omdat ze geen zicht hadden op de schermen waarop de berichten verschenen en ook niet precies het backchannel-concept begrepen. In die geplaatste berichten werden ook nog eens alle regels van feedback geven zo ongeveer geschonden. Die schending hadden de presentatoren natuurlijk niet door, ze hadden ook niet door dat de belangstelling van de toehoorders alleen nog maar uitging naar wat op de schermen verscheen en ze waren niet in staat om te reageren op wat er gebeurde. Ha vertelde me dat ze na afloop te horen kregen wat de toehoorders nou precies aan het doen waren en ze leken daardoor behoorlijk van slag.
Nu gaat in dit voorbeeld eigenlijk alles mis wat er maar mis kan gaan. Vooral het gegeven dat de presentatoren niet echt door hebben wat er gebeurt en niet zien wat de feedback is, maakt dit voorbeeld wel bijzonder. Maar stel nou dat ze de feedback wel hadden gezien en hadden gelezen dat de toehoorders volledig aan het afhaken zijn. Wat hadden ze moeten doen? Hoe hadden ze nou met die feedback om kunnen gaan? Wanneer je als presentator met een backchannel werkt, is het slim om in ieder geval de volgende punten in acht te nemen. De tip dat je de berichten wel moet kunnen lezen, laat ik maar even buiten beschouwing.
Vijf tips voor omgaan met backchannelfeedback
1. Bedenk voortdurend dat je interacteert en niet presenteert, zodat je de feedback sneller als een natuurlijke reactie ervaart
2. Variatie houdt toehoorders wakker en levert positieve feedback op. Zorg daarom voor verschillende communicatievormen in de backchannel, zoals stellingen, een kennisvraag, een zoekvraag en een poll.
3. Zorg ervoor dat je van je hoofdthema’s een poll hebt. Wanneer uit de feedback blijkt dat een hoofdthema onvoldoende aansluit of niet meer bevalt, start je de poll en vraag je de toehoorders om te stemmen over het vervolg.
4. Bouw ruimte in om te anticiperen op de feedback. Je moet snel kunnen schakelen en daarvoor heb je een structuur nodig die bestaat uit korte onderdelen. Vermijd dus uitgebreide slides met bijvoorbeeld lange opsommingen waar dus automatisch een lang verhaal bij hoort.
5. Dank je toehoorders altijd voor alle feedback (denk aan de regels van feedback ontvangen), hoe lastig dat ook is met negatieve feedback. Waardering roept waardering op en afkeuring vraagt om afkeuring.