Twitter In Classroom: top 5 praktijkvoorbeelden

In veel blogs krijg je lijsten te zien van de mogelijkheden voor social media in opleiden en leren, waarbij het vooral gaat over het gebruik van Twitter. 25 ways to teach with Twitter, Twenty-Nine Interesting Ways to use Twitter in the Classroom of 50 Ways to Use Twitter in the College Classroom. Al die lijsten bevatten interessante opties waarvan meerdere het proberen waard zijn, maar wat is er eigenlijk al in de praktijk geprobeerd en hoe pakte dat uit? Tijd voor een kleine inventarisatie die heeft geleid tot mijn top 5 van TIC-voorbeelden.

Alle voorbeelden zijn overigens buitenlandse voorbeelden, omdat Nederlandse voorbeelden niet of nauwelijks online vindbaar zijn. Ik ben momenteel bezig met een quick scan van het gebruik van social media bij Nederlandse universiteiten. Als die af is, meld ik hier op Bijgespijkerd de resultaten. Maar nu de top 5.

Nummer 5
Op nummer 5 staat het Twitterproject van Roosevelt High School in Minneapolis. Hier wordt Twitter met succes gebruikt in klassen om ten eerste de participatie van leerlingen te vergroten en ten tweede ze in te wijden in het huidige digitale medialandschap. Dit voorbeeld staat voor mij in de top 5, omdat het een mooi voorbeeld is van relevant Twittergebruik in het voortgezet onderwijs met als voor mij belangrijkste boodschap: sluit aan bij de wereld van je leerlingen.

Nummer 4
Nummer 4 is het Twitterprojectvan Gardner Campbell, werkzaam bij de Baylor University in Texas. Zijn project had het gebruik van backchannel bij Twitter als focus en ik vind vooral het gebruik bij presentaties van studenten tijdens colleges interessant en relevant. Tijdens die presentaties gebruikten de andere studenten namelijk de backchannel en gaven ze de presentator veel bruikbare feedbacktweets, die deze dan weer na de presentatie kon nalezen.

Nummer 3
Nummer 3 is gereserveerd voor het inmiddels in veel blogs aangehaalde Twitterproject op de universiteit van Texas. In dit project van geschiedenisprofessor Monica Rankin werd Twitter gebruikt om de betrokkenheid van haar studenten in inhoudelijke collegediscussies te stimuleren. Een invulling waar Twitter zich goed voor leent door goed gebruik te maken van backchannel, hashtags en een overzichtsprogramma als Tweetdeck. Rankin: ‘ With our “best practices,” we found that twitter was most effective when it was combined with other discussion strategies (small group discussions, interaction with the instructor, and processing as an entire class.) Twitter did not replace more conventional discussion formats; instead it enhanced the discussions and brought more student interaction.’

Nummer 2
Op nummer 2 staat het Twittering Dante project van Steve Rayburn, als leraar Engels verbonden aan de University Laboratory High School in Illinois. Hij bedacht een nieuwe manier om een klassieker van Dante in de klas te behandelen. Hij vroeg de klas om met Twitter te schrijven over Dante’s Inferno met daarin de reis van de dichter door de negen ringen van de de hel. Maar…ze moesten de tweets schrijven als boodschappen tijdens de reis van Dante, gericht aan de vrouw die hij aanbidt, Beatrice. Per ring 1 tweet. Een mooi voorbeeld: ‘ 9th circle: frozen lake w/ traitors beneath. Fearful Lucifer had 3 faces, wings, & chomped on worst sinners. On to Purgatory. Thx Beatrice!’. Rayburn gaf naderhand aan dat hij op deze manier de klas veel meer inspireerde dan met een klassieke opdracht: schrijf een essay over… Helemaal mee eens.

Nummer 1
Op nummer 1 staat voor mij zonder twijfel het Twitter History project.
In dit project beginnen studenten met een desk research van een historische gebeurtenis of reis en starten dan een Twitter-account waarin zij een historisch figuur van die gebeurtenis of reis aan het woord laten komen. Voorbeelden zijn de slag bij Gettysburg en de Cubacrisis en binnenkort start de Pioneerreis van 1847. Twitter levert, zoals de bedenkers zeggen, precies die onderdelen die je nodig hebt voor zo’n historisch project: spelers, communicatie, relaties en een tijdlijn. Ik vind dit een geweldig idee om Twitter hiervoor in te zetten en zo studenten op een volledig andere manier te betrekken bij deze onderwerpen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven