Afgelopen zondag schreef Peter van Loevezijn een enorm interessante eerste artikel over het gebruik van smartphones binnen het onderwijs. Naar mijn inziens een fantastische beslissing van de Abilene Christian University. Ze zien duidelijk dat de jongere generaties inmiddels anders denken, werken en consumeren.
Dit is een goede verschuiving in het onderwijs in mijn ogen. Helaas is deze verschuiving meer een uitzondering dan de regel. Het onderwijs loopt achter, en lijkt zichzelf niet in dezelfde versnelling te kunnen zetten als de rest van de samenleving. Zolang deze instellingen niet communiceren op dezelfde golflengte als leerlingen zal er altijd sprake zijn van een vorm van miscommunicatie.
Serious games
Ofwel een spel wat niet ingezet wordt voor puur entertainment, maar waar duidelijke leerdoelen aanwezig zijn. Leerlingen zullen hier vele malen enthousiaster op reageren, zeker aangezien ze opgroeien in een wereld vol games. Dit zal leiden tot een grote mate van betrokkenheid en een gemakkelijkere overdracht van informatie. Daarbij zal deze informatie ook krachtiger blijven hangen aangezien hij vanuit een positief perspectief aan de leerlingen aangedragen wordt. Waarom denk ik dit, ik weet namelijk nog haast precies wat er allemaal bij Science Center NEMO te vinden is!
Dit zijn een aantal interessante voorbeelden van serious games:
- Postbank Blue World (http://bit.ly/bXumCn)
- Rembrandt Webspellen (http://bit.ly/9MFOeH)
- ING / Postbank Game (http://bit.ly/9pmtsv)
Crossmedia & Multi-sensorisch
Uiteraard denk ik hier niet alleen aan serious gaming als dé oplossing. Het betekent ook crossmediaal communiceren met de leerlingen. Gebruik verschillende soorten, zowel analoge als digitale, media om de boodschap over te brengen en deze zal gegarandeerd krachtigere breinpositie krijgen. Speel in op het hedendaags mediagebruik en maak leerlingen enthousiast.
Verder zijn er ook veel mogelijkheden voor multi-sensorisch onderwijs. Door alle zintuigen te gebruiken krijgen leerlingen meer prikkels. Crossmediaal gaat dus ook verder dan alleen op internet surfen. Gebruik geur, tast, smaak, geluid en beeld en overdracht van informatie wordt ineens een beleving.
De kanttekening aan dit hele verhaal is natuurlijk dat er nog weinig bekend qua wetenschappelijk onderzoek; en daar ligt ook precies het excuus van het huidige onderwijs om niet te hoeven veranderen. Zoals vele organisaties en bedrijven klampen ook de onderwijsinstellingen zich krampachtig vast aan de huidige manier van werken.
Toch is er wat dit betreft licht aan het einde van de tunnel. Meer en meer wetenschappelijk onderzoek wordt beschikbaar om de kracht van nieuwe media te bewijzen. Zo is Ranj (www.ranj.nl) bezig met een onderzoek naar het effect van serious gaming en is er GATE (Game Research for Training and Entertainment) een organisatie waar verschillende nederlandse universiteiten, TNO & Waag Society in participeren. Ook heeft SURFnet | Kennisnet een innovatieprogramma lopen waar onderzoek gedaan wordt naar virtuele omgevingen in het onderwijs. Het krachtigste voorbeeld heb ik voor het laatst bewaard, Science Center NEMO (www.e-nemo.nl) is een unieke beleving van volgens eigen zeggen “vijf verdiepingen vol wetenschappelijke en technologische doe- en ontdekdingen”
Kortom ik denk dat we er wel komen. Persoonlijk vind ik het in ieder geval een interessant vlak om te kijken waar didactiek en nieuwe media samen kunnen komen. Ik ben overtuigt dat het een meerwaarde zal hebben, uiteraard mits goed ingezet.