Dank voor de mooie introductiewoorden op deze carnavalszondag, Sjef. En aangezien er dan toch gewerkt wordt, kan ik niet achterblijven en mijn eerste post op Bijgespijkerd plaatsen.
Het bericht is alweer een paar maanden oud, maar ik wil er toch graag bij stil staan. Op de site van Wired stond toen het bericht dat de Abilene Christian University als pilot 1000 studenten een gratis iPhone of iPod Touch had gegeven en deze vervolgens geïntegreerd in het curriculum. Reden hiervoor was om een jong generatie studenten, die voortdurend afleiding heeft door internet, mobiele telefoons en gaming, meer te bieden dan de standaard classroom training.
Het werkt. Met de iPhone en vooral de (soms speciaal ontwikkelde) iPhone-apps is er een andere leerervaring ontstaan. Zo maken studenten van enquête-apps gebruik om tijdens colleges meningen te geven en toetsvragen te beantwoorden. Het blijkt dat met deze toepassing veel meer studenten hun mening geven dan die paar in een standaard college. Verder doceren docenten niet meer een uur lang, maar begeleiden ze studenten bijvoorbeeld bij het vinden van relevante online info die dan vervolgens weer wordt ingezet voor discussie en verdieping.
De mooiste opmerking in het bericht vond ik deze: “About five years ago my students stopped taking notes,” Rankin said. “I asked, ‘Why are you not taking notes?’ And they said, ‘Why would we take notes on that?…. I can go to Wikipedia or go to Google, and I can get all the information I need.”
Deze pilot is natuurlijk een prachtig voorbeeld van de mogelijkheden van smartphones bij opleiden die naar mijn idee ook prima bij trainingen ingezet kunnen worden. Daarbij kun je mogelijk gebruik maken van bestaande apps, maar die kun je natuurlijk ook laten ontwikkelen. Ik heb laatst een beetje zitten te oefenen met appmakr (www.appmakr.com) en ik ben er achter gekomen dat je vrij makkelijk een basic app kunt maken zonder al te veel kosten. In de pilot was de enquête-app bijvoorbeeld een op maat gemaakte app.
Nu snap ik ook dat je deelnemers aan trainingen niet zomaar een smartphone gaat geven. Maar als de groei van smartphones gewoon doorgaat, dan hoeft dat ook helemaal niet en hoef je alleen maar de apps aan te bieden om het hele leerproces te ondersteunen.
Op naar nog meer van dit soort ontwikkelingen.
Lees meer over deze pilot op http://www.wired.com/gadgetlab/2009/12/iphone-university-abilene/#ixzz0fGBQjccE