Uitgekotst.nl: makkelijk scoren met #fails

Gisteren gaf ik T-Mobile vier goedbedoelde tips mee waardoor zij hun webcare-activiteiten nog beter konden maken. T-Mobile pakte dat sportief op en binnenkort zitten we om tafel. Leuk om het webcareteam te ontmoeten en te horen hoe zij in de dagelijkse praktijk te werk gaan en natuurlijk zal ik mijn 4 tips graag toelichten aan het team. Hoe anders werkt Uitgekotst.nl, de site die marketeers van Nederland wil wakker schudden.

Gisteren zag ik het initiatief www.uitgekotst.nl inclusief twitternaam langskomen. Ik vond het opvallende naam. Na een bezoek van de site werd het doel duidelijk. Alle #fails maar ook de woorden “zuigt” of scheldwoorden op Twitter worden verzameld op deze site, zodat je een overzicht hebt over welke merken, personen of initiatieven wij als twitteraars allemaal klagen.

Persoonlijk ben ik erg verbaasd over de vorm van uitgekotst.nl:

  • De site laat alleen klachten zien en geen oplossingen
  • Daarnaast is de hele propositie erg negatief. Natuurlijk zijn er bedrijven die nog niets van social media snappen, maar worden bedrijven en meer nog klanten op deze manier geholpen?
  • Iemand kan natuurlijk een #fail geven, maar misschien wordt het probleem wel heel snel opgelost, en dat ga ik op de site natuurlijk niet tegenkomen
  • Erger nog: je kunt als bedrijf onterecht op de lijst komen. Dat onderstaande Twitteraar niet naar de TMF-awards kan is de muziekzender natuurlijk niet aan te rekenen

Uitgekotst.nl is in mijn ogen makkelijk scoren met fails. Misschien dat de initiatiefnemers hopen dat de NS’en, ING’s en T-Mobiles van deze wereld wanhopig contact zoeken om dan via een vette fee te horen hoe het allemaal anders kan?

Ik zou dat dan toch anders aanpakken. Behandel de verschillende cases, geef daarover je professionele mening en biedt het aan op je site. Laat bezoekers en wellicht bedrijven daarover de discussie aangaan en ieders kennis wordt verrijkt. Er is overigens op dit moment  geen mogelijkheid om te reageren, of een andere manier om invloed te hebben op de content.

Nu is er sprake van eenzijdige berichtgeving en heeft het eigenlijk weinig waarde. Want dat wij Nederlanders goed kunnen klagen was al langer bekend.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven