5 tips voor tweets schrijven

Ik heb in het verleden veel professionals getraind in teksten schrijven met allerlei doelen en lezers en af en toe geef ik naast mijn marketeerswerk nog wel eens een training. In die trainingen komen veel zaken aan bod die een tekst tot een succes maken en zaken die een tekst volledig ruïneren. Met Twitter hebben we een nieuw schrijfgenre en daar kun je specifieke succeseisen aan stellen.

Wat maakt een tweet nou krachtig en overtuigend en doet ons klikken? Welke tips zijn daarvoor? Veel (blog)sites roepen hard dat ze dé tips voor tweets schrijven hebben. How To Write The Perfect Tweet heet het dan en volgt er een lijstje van de grootste inkoppers die je maar kunt bedenken. Gelukkig zijn er ook andere. 5 relevante tips voor tweets schrijven.

Tip 1: Maak de tweet zo lang als nodig, maar niet langer

Bij deze tip is het idee dat veel tweeps de overtuiging hebben om zo kort mogelijk te schrijven, in plaats van net zo lang als nodig, maar niet langer. Een kwestie van focus die tot een betere tweet kan leiden. Dat kort dan nog steeds belangrijk is, blijkt uit historische cijfers dat 95% van de meest effectieve koppen in vroegere magazines bestonden uit 8 woorden of minder. Meer ruimte was er destijds niet. Net als nu met Twitter. http://bit.ly/bSNDbF

Tip 2: Vermijd woordspelingen

Altijd leuk in koppen, online en offline, maar bij tweets wil je als lezer direct weten waar het over gaat. Als je dat niet weet, dan klik je niet en scrollen je ogen al weer verder naar de volgende tweet. Iets vergelijkbaars speelde altijd bij humor. Humor in koppen is leuk, erg leuk, maar vindt de ander het ook leuk of denkt die: snel verder? http://bit.ly/dpkVbM

Tip 3: Gebruik de journalistieke regels voor koppen

Ik heb getwijfeld of ik deze op zou nemen, want hij ligt ook wel weer voor de hand. Toch hoort deze er wel bij en je kunt mooie lijstjes met mogelijke koppen gebruiken die je her en der op sites kunt vinden. Voorbeelden van journalistieke koppen zijn de bekende lijstjes (De 10 beste blogsites van Nederland!), de How-to-koppen (Hoe kom ik bovenaan de twittertrendlijst?) en de provocatieve kop (Is Twitter het einde van het menselijk contact?) http://bit.ly/aufU9w

Tip 4: Vermijd afkortingen

Tja, dit is geen rocket science voor een notitie of rapport, maar voor tweets komt deze toch wat vreemd over. Met afkortingen kun je toch veel makkelijker binnen die 140 karakters blijven? Toch geldt ook voor afkortingen in tweets dat je lezers ze misschien niet kennen, ze je schrijfwijze hierdoor slordig of onprofessioneel vinden of dat je afkortingen gebruikt die voor anderen heel iets anders betekenen. Overigens vind je op verschillende sites net zo goed de tip om afkortingen juist wel te gebruiken. Na verloop van tijd kent iedereen ze wel en dan horen ze bij de gemeenschappelijke taal. Wie heeft er gelijk? Voor beide tips valt iets te zeggen. http://bit.ly/bpax3u en http://bit.ly/9sN5mR

Tip 5: Hou ruimte over voor de retweet

Deze tip kom je op veel sites tegen en op zich is het een logische. Je wilt natuurlijk graag geretweet worden en dan is het lezergericht om daar zelf al in je eigen tweet rekening mee te houden. De tweet moet kort genoeg zijn voor de [RT @username] aan het begin, maar nog korter is beter omdat retweepers er graag zelf nog iets bijzetten. http://bit.ly/9bhz3i

Tot slot verwijs ik graag nog naar twee sites waar de auteurs het proces van inkorten en aanscherpen van een tweet stap voor stap hebben beschreven. Leerzaam om te lezen.

Van: Announcing LAS VEGAS and BERLIN as the venues for our biggest usability conference of the year http://bit.ly/UsabilityWeek
Naar: LAS VEGAS (October) and BERLIN (November): venues for our biggest usability conference ever http://bit.ly/UsabilityWeek
Deze vind je op http://bit.ly/aklmMe

En van: Tell us your 1 Wired Wish for a chance at a $10,000 prize package. (pls RT for a chance at an iPod touch) URL
Naar: 10Gs in Geek Gear up 4 Grabs. Tell us your 1 Wired Wish. RT for a chance 2win WIRED-engraved iPod touch Deze vind je op http://bit.ly/9TmEmz



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven