In dit artikel wil ik even kort terugblikken op de aankondiging van gisteren op Nu.nl, dat de Engelse universiteit van Birmingham City een Social media master wil gaan aanbieden waarin onder andere Facebook en Twitter worden behandeld.
Nu.nl schrijft:
‘ Volgens de krant Daily Mail kunnen de studenten op de universiteit van Birmingham City tijdens de master onder de knie krijgen hoe ze bijvoorbeeld een blog en podcasts maken en hoe ze de sites gebruiken voor communicatie en marketing. De opleiding kost 4400 pond, ongeveer 4740 euro. Bedenker Jon Hickman ontkent tegenover de krant dat het een opleiding voor nerds is. Hij denkt dat de master bij uitstek geschikt zal zijn voor studenten die de journalistiek of pr in willen.’
Mijn eerste reactie is…COOL! eindelijk wordt er aandacht aan besteed op een universiteit. Nederland zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Toch denk ik dat we het in Nederland heel anders aan moeten pakken. Door het aanbieden van een masteropleiding geef je de studenten nog steeds zelf keuzestress, en dat is nu juist net NIET de bedoeling. Elke student communicatie, marketing of journalistiek moet Social media in diens verplichte pakket krijgen. Het opnemen van een course (vak) Social Media in het reguliere programma van communicatie- en marketingopleidingen zou reeds een enorme verbetering zijn ten opzichte van de huidige situatie, en zal bovendien voor enthousiasme bij veel studenten zorgen denk ik. Door studenten in plus minus 12 colleges (8 weken college) bij te spijkeren over de grondbeginselen van Social media, en de toepassingsmogelijkheden binnen de journalistiek, communicatie en marketing voorkomen we dat ik nog vaker constateringen moet doen zoals in mijn eerdere artikel.
Mijn conclusie: een ‘vrijwillig’ gekozen master Social media gaat onze studenten niet bijgespijkeren. Daar is een meer algemene integratie in het vakkenpakket voor nodig. Mee eens….of juist niet? Laat het ons weten.