Vrijdag gaf ik op de carrièrebeurs in de RAI een lezing voor een groep marketing-&salesstudenten, in het teken van het aldaar georganiseerde marketing-&salescongres. In de zaal zaten zo’n 90-100 marketeers, vrijwel allemaal nog student. Opvallend feitje…slechts 2 van de 100 gaven aan een carriere in de sales te ambiëren….!
De lezer voor mij, en ik later ook nogmaals, stelde het publiek de vraag wie er gebruik maakte van Linkedin. De resultaten deden mij bijna achterover vallen van verbazing. In de zaal stak maximaal (en dan schat ik het nog positief in) 25% zijn of haar hand op. Maximaal 25 van de 100 mensen in de zaal gebruikte dus linkedin…en dat voor marketingstudenten….onbegrijpelijk.
Reeds maanden zoek ik naar verklaringen voor het feit dat studenten (ook marketingstudenten dus) zo weinig kennis van en ervaring hebben met het inzetten van digitale middelen om hun netwerk op te bouwen, en hun carrièrekansen te verhogen. Ik heb dit verschijnsel al vaker gadegeslagen en kan maar geen vinger krijgen achter de oorzaak. Een nadrukkelijke verklaring is het gebrek aan instructies op de hogescholen en universiteiten, waar tijdens bijeenkomsten over carrière en ‘het leven na je studie’ nooit met een woord wordt gerept over Digitale personal branding. Ik heb daar wederom maar een woord voor: Onbegrijpelijk!
Nu heb ik de mensen die gisteren in de zaal waren enkele basisadviezen geveven om te zorgen voor een eerste stap in het digitaal branden. Deze adviezen zijn puur bedoeld om mensen aan te zetten eens te proeven aan de mogelijkheden, zonder daar nu onmiddellijk enorm zwaar aan te tillen. Ook hier op Bijgespijkerd wil ik deze adviezen graag delen. Proeven aan digitaal branden:
1) Meldt je aan bij Linkedin, en ga eerst kleinschalig op zoek naar vrienden, vriendinnen, klasgenoten en studiegenoten. Dit is de eerste stap in het proces. Probeer ook recruiters die je wellicht op careerevents hebt gesproken op te zoeken….ik garandeer dat ze op Linkedin zitten. Als je merkt dat je wat connecties krijgt, en het programma een beetje begint te begrijpen, ga dan eens wat langer zitten aan het optimaliseren van je profiel, en het leggen van contacten met recruiters.
2) Meld je aan bij Twitter en ga ook daar eens voorzichtig verkennen. Twitter bevat veel marketing/media professionals en recruiters, dus voor marketingstudenten is dit zeker een serieuze mogelijkheid om digitaal netwerk op te bouwen en carrieremogelijkheden te scheppen.
3) Probeer eens een beetje bekend te raken en feeling te krijgen met de termen weblogs en bloggen. Je hoeft niet acuut te proberen te gaan bloggen voor Molblog, maar ga eens rondkijken, laat zo nu en dan een goede onderbouwde visie achter, en ga vooral eens zelf proberen op nuchtere basis een blogpost te schrijven. Een simpel en gratis zelf op te zetten wordpresspagina is een perfecte start in je ontdekkingsreis. Buiten dat het je dwingt na te denken over je vakgebied, geeft het je referentiekracht tijdens gesprekken die je in het teken van je carrière hebt. Het is toch een pluspunt als je bij een sollicitatie voor een marketingfunctie kunt zeggen ‘Ik experimenteer zelf
al een tijdje met een weblog, waar ik inhoudelijke marketingvraagstukken bespreek’….
Ik wil alle studenten en vooral ook mensen die werkzaam zijn bij kennisinstellingen, verzoeken toch eens te gaan kijken of het niet mogelijk is een stukje digitale carrière branding te verwerken in de instructiecolleges enz. die plaatsvinden in het teken van carrièreperspectief voor studenten.