Je hoort, leest en ziet het overal. Nederland verkeert in een periode van zware recessie. Tenminste dat krijg je overal te horen, kun je overal lezen en schijn je aan alles te kunnen zien. Begrijp me niet verkeerd, ik zal de laatste zijn die deze economisch zware tijden zal ontkennen, maar in mijn privéleven merk ik er redelijk weinig van. Er staat nog genoeg geld op de rekening, de prijzen zijn naar mijn mening niet veel gestegen en ik kan nog steeds leuke borrels doen, zoals ik dat voor deze recessie ook heb kunnen doen.
Privé merk ik niet veel van de recessie, zakelijk gezien kan ik helaas niet hetzelfde zeggen. Om me heen hoor, lees en zie ik dat adverteerders de hand op de knip houden. Nu is dit ondertussen geen schokkend nieuws meer, maar voor mij persoonlijk wel een reden om deze post te schrijven.
Het is een logische reactie wanneer er minder geld bij een bedrijf binnen komt dan voorheen. Men gaat kijken waarop bezuinigd kan worden. Eerst zullen de kantoorartikelen eraan moeten geloven, vervolgens zullen interne processen onder de loep worden genomen om te kijken waar geld kan worden vrijgemaakt. De budgetten worden aan de kaak gesteld. Wordt het geld wel nuttig uitgegeven? Zijn bepaalde uitgaven echt noodzakelijk?
Juist hierin maken naar mijn mening veel bedrijven de eerste verkeerde keuze om het marketingbudget drastisch kleiner te maken of zelfs helemaal in te trekken. En ik spreek hier van een verkeerde keuze, omdat verscheidende onderzoeken door de jaren heen hebben aangetoond dat juist de bedrijven die in tijden van recessie ervoor kiezen om hun marketingactiviteiten gelijk te houden of zelfs uit te breiden, er zichtbaar veel voordeel uit halen. Te zien in toename van de business en omzet.
De tweede verkeerde keuze die bedrijven in zwaar economisch weer naar mijn mening maken, is dat het kleine budget dat nog over is, vervolgens wordt besteed aan media waarmee ze bekend zijn, namelijk televisie en radio. Online is hier vaak de grote verliezer in.
Dit verschijnsel heeft me al vaker bezig gehouden. Waarom zou je als adverteerder het hele budget besteden aan een mediumtype waarbij half zo goed te meten is wat er met je budget gebeurt als bij online? Waarom neem je niet gewoon de stap en het risico. Kom op, probeer eens wat geks!
Graag wil ik een advies meegeven aan bedrijven die ondanks de recessie grote interesse voor online blijven houden. Verdiep je als bedrijf eens meer in social media en trek er vooral geld voor uit! Onderzoek van Nielsen Online toont namelijk aan 67% van de internetgebruikers sociale netwerken gebruikt.
Tot slot wil ik jullie de cartoon van Frans Pels over anticyclisch adverteren niet onthouden en ben ik benieuwd hoe jullie over bovenstaand denken.