Het magazine versus de blog

Tijdschriften bestaan, maar wat heeft de toekomst: het vertrouwde tijdschrift of een interactieve blog. Deze week gaf  Theo van Vugt een interessante workshop aan een aantal redactieleden van verschillende Marketing Associaties van Nederland. Theo van Vugt is hoofdredacteur van Tijdschrift voor Marketing en oprichter van onder andere Molblog en MarketingOnline. Het blad verdwijnt niet, maar de focus verschuift meer en meer naar de online mogelijkheden: schrijven in 2.0.

Veel bladen en bedrijven zullen het probleem tegenkomen, gaan we verder met onze gedrukte versie of moeten we ons storten op de online versie? Marketing Associaties (studieverenigingen verbonden aan diverse universiteiten in Nederland) zijn momenteel trotse bezitters van een aantal magazines, maar vele zijn nog niet online actief. Volgens Theo was hier maar een antwoord op: bloggen, en snel!

De workshop van Theo was gedeeltelijk voort gekomen uit een column die hij vorig jaar schreef in het Tijdschrift voor Marketing. De column beschrijft de eerste gedachten van Theo, toen hij kennis maakte met het medium ‘bloggen’: “Ik was dagvoorzitter op een internetcongres en daar sprak een blogger. Geen idee wat hij deed, maar hij leidde een marketingblog. Ik ging eens kijken wat het was en was verrast. Dat moesten wij ook doen, vond ik.”

In de ‘strijd’ tussen print en online zijn een aantal belangrijke pijlers die het verschil maken tussen deze twee.
1. Tijd
2. Geld
3. Interactief
4. Inhoud vs. bereik
5. Maak het eigen

1. Tijd
Tijd is een schaars goed, zowel voor de lezer als de schrijver. Iedereen heeft het druk en maakt de tijd niet vrij om een artikel te lezen wat zo’n 15 minuten kost. Om een artikel dan toch aan te prijzen moet het er goed uitzien. Dat geldt voor beide werelden, het oog wil ook wat, trigger de lezer!
In het tijd aspect heeft online een groot voordeel op print: de snelheid. Online kan alles bijhouden  en real-time verslag leveren. Hierdoor ontstaat een gehaaide wereld, waar het recht van de eerste geldt. Print mist deze snelle interactie en zal zich hierdoor meer op de verdieping storten.

2. Geld
Ook op het tweede item lijkt online te winnen, een blog opzetten is een stuk goedkoper dan een printmagazine uitbrengen. Op het eerste gezicht dus een winst voor de online versie. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat online meer investering van de beheerder vraagt. Online gaat zeven dagen per week, 24 uur per dag door en daar zal de beheerder op voorbereid moeten zijn.

3. Interactief
Een schrijver wil weten wat iemand van zijn of haar stuk vindt, en die interactie is op het internet een prachtige mogelijkheid. Soms keihard, maar mensen laten weten wat ze van je bijdrage vinden. Print magazines missen deze feedback van de lezers en kunnen daar minder goed op anticiperen.

4. Inhoud vs. bereik
Inhoud en bereik zijn belangrijke onderdelen voor de keuze tussen off- en online, of juist de samenwerking tussen deze twee. Het internet biedt veel verschillende informatie, waardoor de lezers vaak niet diep gaan in de kennis. In een magazine kan de kennis dieper worden aangeboden en zijn de lezers minder snel afgeleid door andere zaken die op het net zweven.
Het bereik van je post is voor bladen van belang, zeker in verband met de verkoop van advertenties. Een blad heeft een redelijk bereik, maar dat bereik is weinig in verhouding tot het internet. Een goed lopende site trek per week meer pageviews dan de oplage van een maandblad. Inhoud en bereik lijken elkaar dan ook tegen te spreken en vraagt om een afweging.

5. Maak het eigen
Het recht van de eerste. Een site hoeft iets niet meer te melden als het al ergens anders te vinden is. Op internet gaat het razendsnel en zijn lezers constant op zoek naar nieuw nieuws. Dit maakt het dat een schrijver oplettend moet zijn en er voor moet zorgen dat als er iets nieuws te melden is, dat direct gebeurd.

Theo van Vugt is zelf ook druk online. Via verschillende netwerken en zijn blogs houdt hij iedereen op de hoogte van zijn bezigheden en gedachten. Na afloop van de workshop vertelde zijn Twitter het volgende: “Gisteren de marketingstudenten ‘gedaan’. Erg enthousiast met hun bladen bezig. wel erg gericht op print. online speelt voor hun comm gn rol”.

Concluderend is er te stellen dat online de toekomst heeft. De behoefte aan snelheid, interactie en nieuwe media zal het op den duur winnen van de printversies. Maar verdwijnen zullen ze niet. Op zoek naar de perfecte combinatie!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven