Naar aanleiding van een sterk artikel op CNN.com zullen de verschillende trends die door Pete Cashmore (Mashable) genoemd worden gereflecteerd worden op de affiliate marketing business. Oftewel, welke commerciële mogelijkheden zijn er voor affiliate marketing in 2010 en de verdere toekomst.
Real-time
Voor zowel adverteerders als publishers is het inspelen op real-time gebeurtenissen en omstandigheden zeer waardevol. Door het aanbieden van een product op het juiste moment en medium wordt de conversie vergroot en krijgt vooral de affiliate de mogelijkheid om waarde (bijvoorbeeld in de vorm van content) voor de consument toe te voegen. De optimalisatie van websites van affiliates zal ook veel meer focus krijgen op nieuwswaarde, omdat het Google algoritme hier veel waarde aan toekent. Inspelen op actualiteit door affiliates is dus key!
Augmented Reality
Persoonlijk lijkt mij het heel interessant als een prijsvergelijker met een toepassing zoals Layar een levendige demonstratie van producten weet te maken. Een heel concreet voorbeeld zou zijn dat een consument in een electronicawinkel zijn iPhone met de camera richt op de barcode/RFID van een product en dat er een demonstratie inclusief productdetails via augmented reality op de iPhone word vertoond. De prijsvergelijker biedt zo veel toegevoegde waarde voor de consument en kan deze uiteindelijk “monetizen” via affiliate marketing, zodat de consument dit product bij een online retailer aankoopt.
Social Media
Het sociale aspect van affiliate marketing zal verder ontwikkeld raken. Hier kan gedacht worden aan sociale media en/of tools (Twitter, FaceBook of zelfs Google Wave) die inspelen op real-time en via affiliate marketing commercieel benut worden. In Nederland is er zo TwitMij, een netwerk waarbij er betaalt wordt per bericht dat op Twitter word geplaatst. Voorwaarde die succes via een dergelijke Pay-per-Tweet applicatie bepaalt, is dat de persoon die promotie maakt voor een artikel/dienst een bepaalde autoriteit dient te bezitten of dat het een channel aangaat wat geaccepteerd is binnen een community (bijvoorbeeld @onemorething). Deze trend is ook opgepikt door het affiliate netwerk TradeDoubler dat hier in Frankrijk zelfs al een applicatie gebouwd heeft die het mogelijk maakt om commerciële links van aangesloten adverteerders via FaceBook of Twitter te plaatsen.
Mobiel
Door de penetratie van de iPhone in de samenleving is er voor de toekomst potentie ontstaan voor mobiele aankopen en dus ook de affiliate marketing die hierop kan worden afgestemd. In de toekomst verwacht ik dat de populariteit van de App Store van Apple een kans is voor affiliates om applicaties te bouwen die een functionaliteit of game combineren met een commerciële uiting. Voor affiliates die zich niet bezighouden met het ontwikkelen van mobiele applicaties of widgets ligt hier een rol voor de affiliate netwerken of voor de adverteerders die hier in kunnen voorzien. Het affiliate netwerk Zanox heeft hier al op ingespeeld met het ontwikkelen van een mobiele applicatie “Andora” die affiliates hun producten direct via een barcode aan consumenten kan aanbieden. Daarnaast biedt M4N hun affiliates een eigen mobiele applicatie aan waarmee onder andere statistieken kunnen worden gemonitord.
Privacy
Door “social sharing” zullen privacy-scheidslijnen in 2010 nog meer gaan vervagen. Cashmore haalt hiervoor aan dat de evolutie van internet ervoor zorgt dat “iedereen alles over iedereen weet”. Ondanks dat hier juist de kansen liggen voor affiliate marketing zijn er altijd risico’s, bijvoorbeeld in een Europese cookie-wetgeving die privacy in een bepaalde vorm stimuleert.
Vooral op het gebied van tracking verwacht ik dat privacy binnen affiliate marketing een nog hotter topic zal worden. In Nederland lijkt het mij belangrijk dat de netwerken hiervoor met elkaar in gesprek blijven via de reeds geïnitieerde verenigingen.