Na jaren van pionierswerk van zowel affiliates, netwerken maar ook adverteerders op het gebied van affiliate marketing, is 2009 toch wel het jaar van de start van de professionalisering van de markt. Er zijn verschillende initiatieven die allen als doel hebben om transparantie te bieden en gezamenlijk de business naar een hoger niveau trachten te tillen. Zo is er de Taskforce Affiliate Marketing onder de vlag van het IAB, de werkgroep Affiliate Marketing van de Thuiswinkel.org en een nog op te richten branchevereniging voor affiliate marketing.
Ik ben van mening dat het ontstaan van de verschillende clubs er zeker voor zal gaan zorgen dat er duidelijke richtlijnen zullen worden gesteld, waardoor affiliate marketing van het imago “cowboy-markt” af zal raken. Dit zal in de komende tijd ertoe leiden dat alle betrokken partijen meer zullen profiteren van deze prestatiegerichte vorm van online marketing. Natuurlijk zullen ontwikkelingen omtrent deze clubs op de voet worden gevolgd en via artikelen op dit blog worden gereflecteerd.
In het verlengde van het ontstaan van de verschillende werkgroepen heeft Yonego, een bureau dat adverteerders helpt bij hun affiliate marketing strategie, een onderzoek geïnitieerd onder de affiliates in Nederland. Doel van dit onderzoek is om een helder beeld te krijgen van de stand van zaken bij de affiliates (omzet, aantal medewerkers etc.), de visie van affiliates op de netwerken en andere randvoorwaarden van affiliate programma’s (branche, vergoedingen etc.). Ben je zelf affiliate? Vul dan de enquête in en zorg ervoor dat de uitkomst van het onderzoek een compleet beeld geeft van de markt. Resultaten zullen voor het eind van 2009 worden besproken.