We schetsen anno 2009: Adverteren wordt met de maand minder succesvol en bedrijven weten nog altijd vaak niet wat ze aan hun advertentiebestedingen hebben. Daar komt nog bij dat het merendeel van de Nederlanders niet gepassioneerd is over zijn of haar werk en dus niet bepaald het wenselijke visitekaartje voor het bedrijf is (ik blijf het raar vinden, 5 van de 7 dagen in de week iets doen wat je niet bevalt. Come on, wake up!). Dagelijks zie ik voorbeelden van bedrijven die veel geld besteden aan advertising, maar niet in de gaten hebben dat binnen in het bedrijf de grootste marketingkracht verborgen zit….het individu!
Al jaren zijn de marketeers van deze wereld op zoek naar de ‘holy grail of marketing’. Sommige wijzen deze term toe aan social media marketing of social advertising, maar ik geloof daar niet in. Geen middel of kanaal zal deze rol namelijk ooit kunnen vervullen. De holy grail of marketing zit in onszelf als individu. Persoonlijkheid en passie, dat zijn de ultieme marketingtools. Met dit in het achterhoofd wordt gelijk duidelijk waarom het zo enorm belangrijk is om de juiste mensen aan te trekken en in te zetten binnen je bedrijf. Je personeel is niet voor niks je belangrijkste activa. In een mensgedreven ‘gun’economie, die de komende jaren alleen maar belangrijker wordt, staan het individu en zijn of haar passie plus expertise centraal, niet de onderneming waar hij of zij werkzaam is. Men doet zaken met personen, niet langer met de merknaam.
Passie is DE drijfveer voor kwaliteit en succes, daar ben ik heilig van overtuigd. Met passie en de kunde die daaruit voortvloeit kan een mens vrijwel alles bereiken. Als groot merk is het enorm moeilijk om passie over te brengen op je doelgroep, om ze echt te enthousiasmeren. Dit is slechts voorbehouden aan enkele merken, zoals Harley Davidson of Porsche….de echte cult merken.
Grote bedrijven kunnen deze passie echter wel overbrengen en tonen als ze het individu naar voren schuiven en de focus verleggen van brandimage naar personal image. Kijk maar naar personen als Jeremiah Owyang en Charlene Li. Door hun komst werd Forrester Reseach ineens een gaaf bedrijf binnen de social media wereld, waar het voorheen toch vooral bekend stond als ‘suf’ onderzoeksbureau.
Het draait ook niet meer enkel om het bespelen van de doelgroep als een geheel. Doelgroepen veranderen naar segmenten, segmenten die je met diverse individuen binnen je organisatie kunt enthousiasmeren. In geval van Forrester is er een Owyang voor nodig om het social media wereldje te veroveren, voor andere segmenten zijn weer andere influencers cruciaal. Nogmaals, het draait niet meer om merken maar om persoonlijke passie en kunde. Dit is dan ook de voornaamste reden voor het grote aantal zeer succesvolle eenmansimperiums en kleine bedrijfjes met enkele experts, zoals de Altimeter groep of ’the crowds’ van Erwin Blom en zijn handlangers.
Wat denken jullie, is passie het basiscomponent dat ons naar de ‘holy grail of marketing’ kan brengen? Is passie het component waar we al jaren met ons achterste op zitten, maar dat nu door de komst van social media pas echt de ruimte krijgt? Is passie het component dat door het voormalige industriële tijdperk is tegengehouden? Ik denk van wel. Eat that Adrew Keen! Industrialisatie heeft de passie in de mens en de kracht van individuele overtuiging al die tijd verborgen gehouden. Nu kan die er eindelijk uit en ga jij lopen zeuren over het verlies van copyrights en cultureel eigendom….?