Een marketeer die vandaag de dag naar behoren wil functioneren in het digitale domein, ontkomt niet aan search engine optimization. Als je nog niet bekend bent met het werkveld van zoekmachineoptimalisatie en op zoek bent naar een handleiding voor een procesmatige SEO-aanpak om jouw positie in de zoekresultaten op Google te verbeteren, is dit een praktisch overzicht om gedetailleerd te starten met het verbeteren van de SEO.
Het verkrijgen van een toppositie in Google is onmogelijk tenzij je het juiste SEO-proces volgt. Veel bedrijven slagen er niet in om gunstig te worden gerangschikt door een verkeerde strategie. Dit komt omdat deze organisaties het proces niet volgen.
De zoekmachinerealiteit
Maar liefst 92 procent van de clicks in Google vindt plaats op de eerste pagina, zo leert onderzoek van onlinemarketingbureau LROY. Een kleine 5 procent van de clicks vindt nog plaats op de tweede pagina. Maar na de tweede pagina wordt het toch wel erg summier. 3 procent van alle resterende clicks wordt dus verdeeld over al die andere pagina’s.
De eerste positie telt dus!
Een interessant weetje uit het onderzoek is dat je de verhoudingen van de posities op alle pagina’s terug ziet komen. Ook op pagina 2 gaat 60 procent van de clicks naar de eerste drie resultaten. SEO blijft dus ontzettend belangrijk voor de online business. Dus ben je afhankelijk van organisch verkeer, zorg er dan voor dat je bij die top 3 komt of blijft!
Het zoekalgoritme van Google wordt steeds intelligenter en lastiger te begrijpen
Zoekmachineoptimalisatie wordt elke dag lastiger voor hen die hun kennis niet up-to-date houden over de nieuwste zaken die plaatsvinden in de SEO-industrie. Door voortdurende wijzigingen door Google in het zoekalgoritme, wordt het uitvoeren van SEO erg moeilijk voor hen die de richtlijnen van Google niet volgen en hun kennis niet bijwerken om SEO te begrijpen.
De redenen voor de blijvende verandering van SEO
Het zorgdragen voor een positie van een website op de eerste pagina van Google was heel gemakkelijk in het verleden. Veel mensen voegden zoekwoorden toe aan de titel, vulden dat aan met wat beschrijving, kopieerden en wijzigden wat content en bouwden honderden backlinks om een toppositie in Google te krijgen. Tegenwoordig zijn de zaken veranderd. Keyword stuffing en black hat SEO-technieken werken niet voor alle websites. Ja, voor sommige websites kun je mogelijk een tijdelijke ranking behalen, maar wanneer Google ziet dat jouw website de best practices niet volgt, daalt jouw ranking.
Google blijft haar zoekalgoritme updaten om spam te bestrijden en de meest relevante resultaten te leveren. De onderneming werkt haar algoritme om de paar maanden bij. Als je de volledige geschiedenis van Google-algoritme-updates wil weten, kun je de website softwarebedrijf Moz checken.
Dit is een typisch SEO-proces dat veel mensen volgen om de website in Google te rangschikken:
Stap 1: Onderzoek naar zoekwoorden
Trefwoordonderzoek is een proces om de belangrijkste sleutelwoorden voor je website te identificeren. Zo’n onderzoek vereist zoekwoordonderzoeksmiddelen die je kunnen helpen de meest relevante zoekwoorden voor jouw website te vinden. Je kunt hulpprogramma’s voor zoekwoorden gebruiken, zoals SEMrush, Keyword Tool en KWFinder, om trefwoordonderzoek voor SEO uit te voeren.
Stap 2: Concurrentieanalyse
Identificeer wie jouw concurrenten zijn door een concurrentieanalyse uit te voeren. Je kunt concurrentieanalyses uitvoeren met behulp van uiteenlopende SEO-software en verschillende instrumenten voor concurrentieanalyse.
Stap 3: SEO-audit
Controleer de huidige website en rangschikking van de huidige website voor geselecteerde zoekwoorden. Dit geeft je een basisidee over wat er op jouw website kan worden verbeterd. De SEO-audit is een zeer belangrijk onderdeel van het SEO-proces.
Stap 4: On-page SEO
Dit behelst de identificatievereisten voor on-page identificeren en de sitestructuur.
Stap 5: Off-page SEO
Bouw links en promoot jouw website op social media.
Stap 6: Meet resultaten
Dit betreft het verkeer naar de websites en posities in de zoekmachineranglijsten.
Oud SEO-proces versus nieuw SEO-proces
Dit SEO-proces is een standaard SEO-proces dat door veel mensen wordt gevolgd om een bestaande of nieuwe website te rangschikken. Het SEO-proces is in de loop van de jaren veranderd en het proces dat je in het verleden hebt gevolgd, werkt mogelijk niet meer. Sommige van de oude tactieken die je vandaag gebruikt om jouw website te rangschikken, helpen je mogelijk niet om resultaten te bereiken die je verwacht.
Je moet de nieuwste SEO-technieken volgen om een toppositie in Google te behalen. Dit is het actuele SEO-proces dat je kunt toepassen om jouw ranking in Google te verbeteren.
Stap 1: Begin met keyword research
Trefwoordonderzoek is een van de belangrijkste onderdelen van het SEO-proces. Als je niet weet wat mensen op het internet zoeken en welke informatie ze zoeken, is het bijna onmogelijk om een SEO-campagne te starten. Wanneer je een trefwoordonderzoek uitvoert, moet je beginnen met een hoofdzoekwoord of een aantal kernwoorden. Tegenwoordig zijn er veel gratis en betaalde tools beschikbaar voor trefwoordonderzoek.
Dit zijn enkele zaken die je in gedachten dient te houden wanneer je een zoekwoordonderzoek doet.
- gebruik ‘Automatisch aanvullen’ in Google om meer ideeën te krijgen;
- gebruik ‘Gerelateerd zoeken’ in Google;
- je kunt tools gebruiken zoals Keyword Tool;
- je kunt ook betaalde tools zoals SEMRush inschakelen die jou kunnen helpen bij het uitvoeren van zoekwoordonderzoek.
Stap 2: Concurrentieanalyse en website-audit
Zodra je klaar bent met jouw zoekwoordonderzoek, is de volgende stap het uitvoeren van concurrentieanalyses en een website-audit. Een website-audit is erg belangrijk om een lijst van activiteiten op de pagina en buiten de pagina te maken. Veel SEO-professionals slaan dit proces over en gaan direct naar de volgende stap. Ja, websitecontrole en websitebeoordeling vormen een moeilijk proces als je geen grondbeginselen kent van SEO en rangordefactoren en niet weet hoe precies Google de rangschikking van webpagina’s bepaalt. Er zijn veel betaalde tools beschikbaar voor websitecontrole. Je kunt tools als SEOprofiler of SEOptimer gebruiken voor de beoordeling van je website.
Stap 3: Optimalisatie van webpagina’s of websites
Google wordt intelligenter en alleen het toevoegen van zoekwoordrijke content helpt je niet om op de eerste positie in de rangschikking te veroveren na recente algoritmische updates.
Enkele optimalisatietips:
- schrijf originele en nuttige content;
- voeg geen zoekwoorden toe aan jouw inhoud maar verstrek in plaats daarvan waardevolle informatie;
- jouw sitestructuur en URL-structuur zijn bijzonder relevant;
- jouw site moet snel laden;
- jouw site moet mobielvriendelijk zijn;
- jouw site moet regelmatig worden bijgewerkt.
Stap 4: Optimalisatie van koppelingen en off-page
Links zijn belangrijk voor ranking en vertrouwen. Maar je kunt niet zomaar links maken van websites. In plaats daarvan moet je links van autoriteitswebsites verdienen en deze moeten relevant zijn. Als je begint met het bouwen van links naar websites van slechte kwaliteit met flinterdunne content, kun je geen goede rangschikking behalen.
Stap 5: Hou de rangorde bij en blijf de content updaten
SEO is geen eenmalige activiteit. Je dient scherp te blijven en je content blijvend te updaten en regelmatig nieuwe content te maken. Als je de rangorde niet controleert en jouw content niet bijwerkt, kun je jouw rangschikking mogelijk niet handhaven. Er zijn veel tools beschikbaar die je van dienst kunnen zijn bij het volgen van de rangschikking van jouw website. Tools zoals SEOprofiler, SEMrush, WebCEO kunnen worden gebruikt voor het bewaken van de rangorde.
Conclusie
SEO is complex en vereist voortdurende oefening. Je moet jouw kennis up-to-date houden om de rangschikking van jouw website of die van jouw klanten te behouden.