7 tips voor het schrijven van ijzersterke SEO-teksten

Wil je SEO-teksten schrijven, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of schrijf je fantastische teksten, maar de bezoekers blijven uit? Dan krijg je van ons hieronder 7 tips om je kennis eens flink bij te spijkeren.

Tip 1: Hoofdtekst en metatekst

Wanneer we het hebben over het schrijven van een SEO-geoptimaliseerde tekst, kun je een onderscheid maken tussen twee variabelen: de hoofdtekst en de metatekst. De hoofdtekst vind je in de body (de daadwerkelijke inhoud) van jouw pagina en de metatekst in de head (code met belangrijke informatie over jouw pagina). We maken voor de tips een verdeling in hoofdtekst tips en metatekst tips.

Tip 2: Uitgebreide content

Zorg dat jouw tekst minimaal bestaat uit 400+ woorden of meer. Hoe langer iemand tijd spendeert aan jouw artikel, hoe lager de bounce rate (het percentage bezoekers dat jouw website verlaat zonder een actie te verrichten). Deze gebruikt Google om de waarde van een artikel te bepalen. Richt je echter niet op zoveel mogelijk woorden maar op het bieden van zoveel mogelijk waarde.

Tip 3: Bekijk de concurrentie

Kijk eens naar de teksten van concurrenten voor jouw hoofdzoekwoord. Heeft een concurrent een artikel met 5 tips over het onderwerp, probeer dan zelf een artikel te maken met 20 tips of bijvoorbeeld aanbevelingen uit een recent onderzoek.

Tip 4: Hoofdzoekwoord in de H1 van jouw pagina

Zorg dat jouw hoofdzoekwoord zich in de kop van de pagina bevindt en zich binnen de <H1> bevindt. De kopteksten zijn er om jouw artikel te structuren. Wanneer je hoofdzoekwoord in de H1 koptekst zit, ziet jouw lezer direct dat de tekst daarover gaat.

Tip 5: Hoofdzoekwoord in de eerste alinea

Noem het hoofdzoekwoord in de eerste alinea van jouw tekst, zodat het meteen duidelijk is voor Google waar jouw tekst over gaat.

Tip 6: Hoofdzoekwoord in de laatste alinea

Noem het hoofdzoekwoord ook in de laatste alinea van jouw tekst. In de laatste alinea wordt het artikel vaak samengevat dus is het altijd. Op die manier ziet de zoekmachine dat de gehele tekst over het onderwerp gaat en niet alleen de eerste alinea.

Tip 7: Gebruik synoniemen

Vermijd het overmatig gebruik van jouw hoofdzoekwoord in de tekst. Google snapt ook prima waar jouw tekst over gaat wanneer je synoniemen of andere woorden gebruikt die met het onderwerp te maken hebben.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven