Welke invloed heeft het coronavirus op online marketing? En wat merken we daarvan in 2022? Braziliaans content en marketing specialist Tiago Ribeiro deed onderzoek naar social media trends.
Trend 1: E-commerce op sociale platformen ontwikkelt zich verder
Hoe kunnen we de economische verliezen als gevolg van corona goedmaken? Bedrijven richten zich daarom vooral op kortetermijnoplossingen. Zo zullen platformen zich vooral op e-commerce richten De verwachting is dat de platformen binnenkort veranderingen in hun algoritmes aankondigen. Instagram neemt nieuwe winkelmogelijkheden op; Pinterest begint met live uitzendingen en ook Twitter test een nieuwe winkeloptie op haar platform. In 2022 zal winkelen in live streams zich verder ontwikkelen.
Uit een onderzoek van Research and Markets bleek dat de wereldwijde sociale e-commerce tegen 2027 600,4 miljard dollar zou moeten bereiken. Er zijn heel wat e-commerceplatformen en -tools die kunnen worden gebruikt om een impactstrategie te creëren.
Trend 2: Goede samenwerking binnen het team belangrijker dan ooit
De manier waarop we werken, is door het coronavirus ingrijpend veranderd. We werken op afstand, in hybride werkmodellen. In 2022 is het tijd voor een structurele reorganisatie en zal geïnvesteerd moeten worden in nieuw talent.
Een goed, ervaren team met een sterke leider is daarbij van groot belang. Luister naar je klanten en personeel. Een sterk team dat hetzelfde doel nastreeft en in synergie werkt, is cruciaal.
Trend 3: Grote vraag naar videocontent en toegenomen gebruik QR-codes
Er is een grote vraag naar real time content. Creëer een goed strategie om met name content te maken voor TikTok en LinkedIn.
Het gebruik van QR-codes is ook toegenomen tijdens de pandemie en trekt de aandacht in markten zoals Canada en Azië. Snapchat, bijvoorbeeld, wil voortbouwen op de QR-code als een scanoptie om gebruikers te helpen extra informatie, speciale aanbiedingen en andere exclusieve functies, zoals contentcreaties, te vinden.
Trend 4: Sterkere B2B-marketing door technologie
Om te weten wie je publiek is en wat hun behoeften en voorkeuren zijn, is veel onderzoek nodig. Een trend die veel heeft geholpen is het gebruik van digitale middelen voor onderzoek, vooral in de sociale media.
In de B2B-marketing hebben we gemerkt dat technologie en kunstmatige intelligentie bedrijven exponentieel kunnen laten groeien. Als het gaat om B2C, is Amazon een geweldig voorbeeld. Zo hebben zij Amazon Go, een cashloze betalingstechnologie voor grote supermarkten die de moeite waard is om te leren kennen via platform “Just Walk Out”.
Trend 5: Juiste inzet van influencers
Zet influencers en content creators op de juiste manier in. Het gaat daarbij om het creëren van een community en het opbouwen van blijvende relaties. Zo blijkt dat mensen eerder digitale influencers volgen dan persoonlijkheden en beroemde mensen. Ze moeten zich dichtbij iemand voelen.
Trend 6: Het einde van Cookies, het begin van FLoC
Hoe beïnvloed je je publiek het makkelijkst en snelst?
Voor digitale marketing betekent het einde van de cookies een mogelijkheid tot wedergeboorte, met strategieën die het mogelijk maken first-party gegevens te extraheren en te debuggen om creatieve en doeltreffende end-to-end campagnes in de aankooptrechter uit te voeren en doelgroepen en gemeenschappen voor merken op te richten. Veel andere deskundigen zetten in op de creatie van eigen doelgroepen als alternatief voor het einde van Cookies.
Google belooft de ervaring met advertenties te verbeteren via Federated Learning of Cohorts (FLoC), wat in de praktijk neerkomt op een nieuw systeem van groepsgegevens. Hoe dit wordt gecreëerd, is nog niet duidelijk.