10 eenvoudige maar doeltreffende tips voor het creëren van content

Om online je publiek te vergroten, moet je relevante content bieden die je doelgroep aanspreekt. Goede content boeit je publiek en zorgt zelfs voor klanten. Goede content is vooral content die je publiek geeft waarvoor het op je website is gekomen. Volg onderstaande 11 eenvoudige maar effectieve manieren om content te creëren die aanslaat en je verkoop stimuleert.

Tip 1: Wees specifiek over je contentmarketingdoelen

Het doel van content marketing is om potentiële klanten aan te trekken en een positieve relatie met hen te ontwikkelen door content te leveren die hun pijnpunten oplost. Content moet zich richten op specifieke doelgroepen die aansluiten bij jouw bedrijfsdoelstellingen. Je doel moet SMART (specifiek, meetbaar, ambitieus, tijdig en relevant) zijn voor jouw doelmarkt.

Zowel de verkoop- als de marketingafdeling moeten het daarbij eens zijn over wat je doel is. En maak je doel zo specifiek mogelijk, met een getal, zoals bijvoorbeeld: een conversiepercentage van meer dan 13% bereiken; de e-maillijst met 7% laten groeien. Wees wel realistisch.

Tip 2: Zorg voor een gebruiksvriendelijke website

Streef naar eenvoud en gebruiksgemak, dat zorgt  voor een consistente ervaring voor de gebruiker. Zorg dat je website goed vindbaar is voor de zoekmachines. Ontwerp een website met de gebruiker in gedachten. Hij moet zich aanpassen aan verschillende browsers en rekening houden met de schermgrootte van de gebruiker.

Google heeft inmiddels gebruikerservaring, die factoren als mobiele optimalisatie en prestaties meetelt, toegevoegd aan zijn rankingfactoren.

Tip 3: Kijk naar je concurrenten

Voer een content gap analyse uit. Deze geeft een waardevol inzicht in welke onderwerpen ontbreken in je content strategie. Eén van de belangrijkste aspecten van contentmarketing is erachter te komen wat uw doelgroep wil leren. Hoe meer je weet over hun interesses, hoe meer je ze kunt voorzien van de content waar ze naar zoeken.

Onderzoek wat je concurrenten produceren (of niet produceren) en vul de ontbrekende inhoud of onderwerpen aan. Het kan helpen om te bepalen hoeveel content je concurrenten hebben, welke zoekwoorden ze hebben gebruikt en welke strategieën ze hebben toegepast om hun publiek te bereiken. De informatie kan je helpen inhoud te creëren die die van de concurrentie zal overtreffen.

Tip 4: Vertel verhalen

Je kunt storytelling gebruiken om een band met klanten te creëren, uniciteit in het product te creëren, en klanten het gevoel te geven dat ze deel uitmaken van iets speciaals. Het helpt om potentiële klanten te betrekken en ze het gevoel te geven dat ze deel uitmaken van een spannend verhaal.

Storytelling in contentmarketing vergroot de emotionele band met een product. Mensen zijn eerder geneigd producten te kopen waar ze zich in kunnen vinden en waar ze empathie voor voelen. Daarom gebruiken bedrijven storytelling als een middel om hun publiek aan zich te binden. Verhalen bieden een alternatieve manier om met consumenten in contact te komen en een emotionele band te creëren die hen ertoe kan aanzetten een aankoop te doen.

  • Begin met empathie. Als je je inleeft in klanten, laat je ze zien dat je de problemen begrijpt waarmee ze te maken hebben.
  • Benadruk problemen, maar doe het vriendelijk. Sommige klanten zijn zich bewust van problemen, maar anderen niet. Als je hen kunt wijzen op echte voorbeelden van hun problemen, zodat ze beseffen dat ook zij deze problemen hebben, zullen ze eerder geneigd zijn om verder te lezen en vervolgens de oplossing te verkennen die je bedrijf biedt.
  • Laat klanten de oplossing zien. Verhalen hebben een begin, een midden en een einde. In je content kun je klanten een goed einde laten zien waarin ze oplossingen voor hun problemen hebben gevonden.

Tip 5: Schrijf overtuigend

Schrijf overtuigend, laat een argument overtuigend klinken. Hoewel overtuigende schrijfvaardigheden over de hele linie nuttig zijn, zijn ze vooral belangrijk voor contentmarketing. Het vermogen om een boodschap overtuigend en gepassioneerd over te brengen is essentieel om de waarde van je product of dienst over te brengen. Om overtuigende teksten te schrijven, is het essentieel om te begrijpen hoe mensen denken en wat ze zoeken in je artikel.

Het schrijven van overtuigende content vereist kennis van het huidige industrieklimaat en trends en bekendheid met populaire meningen en overtuigingen. Ken je publiek en stem je boodschap hierop af.

Besteed daarbij veel aandacht aan het schrijven van een goede kop. Koppen moeten de aandacht van mensen trekken en ervoor zorgen dat ze willen doorklikken en vervolgens je artikel willen lezen. Het moet meeslepend en beknopt genoeg zijn zodat lezers meer willen lezen. CoSchedule heeft een tool genaamd Headline Studio die je headlines analyseert en je suggesties geeft over hoe je ze kunt verbeteren. Betere kopteksten kunnen het verkeer naar je content stimuleren, de betrokkenheid verhogen en helpen bij zoekmachine optimalisatie.

Tip 6: Focus op kwaliteit

Bedrijven die hun website of blog niet onderhouden met nieuwe inhoud lopen potentiële klanten mis. Artikelen die originele inhoud en inzicht in een onderwerp bieden, scoren hoog scoren op de pagina’s van zoekmachines, waardoor ze meer exposure krijgen.

Maar veel artikelen publiceren en hopen dat een aantal ervan werkt, is niet de beste manier om aan content marketing te doen. Kwaliteit is nog steeds een grote factor in het succes van content marketing. Klanten die waarde halen uit blogberichten zullen eerder een positief gevoel hebben bij je merk. Maak dus niet alleen kwalitatieve inhoud voor zoekmachines – maak het voor echte mensen die op zoek zijn naar oplossingen voor hun problemen.

Tip 7: What’s In It For Me?!

De meest succesvolle marketingcampagnes zijn die campagnes die een WIIFM (What’s In It For Me?) voor de klant bieden. Het creëert een gevoel van service en personalisatie voor de klant, wat resulteert in een verhoogd aantal conversies.

Veel contentmarketeers worstelen met WIIFM-marketing omdat ze de pijnpunten van de consument blijven negeren en zich blijven richten op het pushen van producten in plaats van het begrijpen van hun behoeften. Het resultaat is dat consumenten ervoor kiezen om niets van dat bedrijf te kopen omdat er misschien iets beters voor hen is. Als consumenten echter kunnen vinden wat ze zoeken, zullen ze waarschijnlijk in het product investeren omdat het hun probleem heeft opgelost. Om echt in de hoofden van je klanten te komen, moet je het hen zelf vragen via een enquête of interview.

Tip 8: Call To Action

Zorg dat je publiek en actie onderneemt op je website die hen dichter bij het worden van kopende klanten brengt.

Het doel is om kwalitatieve inhoud te produceren die zich richt op de behoeften en wensen van de klant. Het toevoegen van CTA knoppen in artikelen kan een manier zijn om dat te doen. Het is een effectieve strategie om inhoud te promoten in een poging om leads te genereren, conversies te verhogen, of andere vormen van actie die verkoop kunnen genereren.

Maak je CTA’s moeilijk te missen met opvallende ontwerpen, overtuigende teksten en strategische positionering. De grootte, de plaatsing en het ontwerp maken een groot verschil in hoe goed hij werkt. Je CTA moet zichtbaar en overtuigend zijn, en mensen aanspreken op hun FOMO (Fear of Missing Out).

Tip 9: Kies je kanalen zorgvuldig

Elk kanaal heeft zijn eigen sterke punten. Twitter is bijvoorbeeld geweldig voor bijna onmiddellijke promotie, terwijl Instagram perfect is voor foto- en korte videomarketingcampagnes. LinkedIn is het beste platform voor professionele content om jezelf te positioneren als een autoriteit in je branche.

Om de juiste balans tussen kanalen te vinden, moet je je afvragen wat je doelen zijn en hoe je boodschappen aansluiten bij de interesses van je doelgroep.

Tip 10: Zorg voor een consistente merkboodschap

Je merkboodschap moet gaan over het voordeel en de waarde van je producten of dienst. De kracht van branding is dat je een unieke identiteit hebt. Zorg voor een consistente boodschap, zodat je doelgroep je merk gemakkelijk kan identificeren en onderscheiden van je concurrenten.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven