ABN Amro is pas geleden met hun Media in beeld 2008 rapport gekomen, bedoeld voor mensen die in de mediasector geïnteresseerd zijn. Het rapport bevat een overzicht van trends, kansen en bedreigingen binnen de mediasector. Een soort van SWOT-analyse dus, maar dan zonder de S en W van de interne analyse. Bij deze een korte samenvatting van het rapport.
Het rapport is in zijn geheel te vinden in PDF via Dutchcowboys
3 megatrends:
-Anytime, Anywhere, Anyplace: waar, wat en wanneer de consument media gebruikt liggen compleet in zijn/haar eigen handen.
-Toenemende interactiviviteit: een reeds bekend verschijnsel, dat wordt gestuwd door nieuwe media en web2.0. YouTube, Hyves, Facebook en de toenemende populariteit van Twitter zijn hiervan sprekende voorbeelden.
-Grenzen tussen media vervagen: de digitalisering van de wereld zorgt voor convergentie van media. Trouwe lezers van de krant lezen nu ook artikelen op de website van de betreffende krant, en televisieprogramma’s kunnen ook online bekeken worden.
De nieuwe generatie jongeren is opgegroeid in een wereld waarin internet altijd aanwezig is geweest. Dit zorgt voor compleet andere denkbeelden. In het oog van de jeugd is het bijvoorbeeld heel normaal dat muziek gratis te verkrijgen is.
Bedreigingen voor traditionele media:
-crossmediale convergentie vergroot concurrentie
-zwaartepunt verschuift naar mobiel en internet
-consumentenvoorkeur verschuift van lezen naar video
-advertentiewereld verschuift naar niche doelgroepen
-controle over content wordt steeds moeilijker
-masse media bereik daalt door versnippering doelgroepen
-alles-is-gratis mentaliteit staat betaalde content in de weg
-prijszetting digitale media anders dan analoge media
Kansen voor traditionele media:
-digitale distributie en productie: distributie en productie van digitale media is vaak veel goedkoper. Een goed voorbeeld hiervan is het verschijnsel ‘the long tail’
-crossmediale convergentie: dit biedt traditionele mediaproducenten de kans een compleet mediascala aan te bieden en zodoende een groot bereik te genereren en nieuwe doelgroepen aan te spreken.
-experience economy: mensen blijven toch enorm houden van experiences, zoals live concerten enz. Dit biedt grote kansen voor mediabedrijven. Denk hierbij aan het meestemmen met idols, of het verschijnen van sites als Sellaband.
-Communities: het doorzien van netwerken is een grote kans voor mediabedrijven om zeer gericht op nichedoelgroepen in te kunnen spelen.
Het rapport eindigt met suggesties voor nieuwe media strategieën die gevoerd kunnen worden door traditionele media. Voor veel nieuwe businessmodellen is het wachten nog op voldoende kritische massa en acceptatie door de consument. Maar zodra dit het geval is, breekt er een tijdperk aan van een nieuwe digitale mediawereld.