Kiezer wil geprofileerde partij

In de Volkskrant van zaterdag 27 februari een interessant stuk in Het Vervolg met de titel Stuurloos dobberen we voort. Een titel die op het eerste gezicht niets met Bijgespijkerd te maken heeft maar er zit een subkopje in wat wel degelijk een verband heeft met het online tijdperk waarin we leven en dat kopje was Kiezer wil geprofileerde partij.

Een aantal quotes uit de tekst die vooral de D66 en de PVV met elkaar vergelijkt.

  1. Wilders verenigt de kiezers die weining affiniteit hebben met de ingrijpende veranderingen. D66 trekt bij uitstek de andere groep die talloze nieuwe mogelijkheden met enthousiasme ontvangen.
  2. De peiling maakt duidelijk dat de profielen van de D66 en PVV kiezers mijlenver uiteen liggen. D66 trekt namelijk nauwelijks kiezers uit de laagste welstandsklassen, terwijl de helft van Wilders’ achterban juist daar te vinden is.
  3. Datzelfde komt tot uiting in het mediagedrag. Onder PVV’ers zijn programma’s als Hart van Nederland en RTL Boulevar populair. De D66 kijkt juist naar actualiteitenrubrieken als DWDD en P&W.

De conclusie die hieruit getrokken wordt; De keuze voor een homogene achterban geeft de PVV en D66 de ruimte zich scherp te profileren en zich hard tegen elkaar af te zetten. Volkspartijen als de CDA, VVD en PvdA hebben een veel diversere achterban, waardoor zij permanent worstelen met interne spanningen en een vager politiek profiel onvermijdelijk is.

Hier ligt de koppeling naar het online tijdperk waarin wij ons bevinden. Iedereen heeft de ruimte om zijn mening te geven over allerlei onderwerpen, ongeacht klasse van de bevolking, en merkt dat zijn mening meegenomen wordt. Mensen krijgen meer lef en zijn meer uitgesproken. Dit uit zich in hun keuze voor een politieke partij. Zij zoeken een partij waarmee zij zich kunnen identificeren. Wij zijn niet langer mensen die stemmen om mensen op afstand te laten werken maar willen een spreekbuis voor hun mening maar wel een spreekbuis die precies aansluit met wat zij vinden. Een meer directe betrokkenheid dus.

In die betrokkenheid ligt de mogelijkheid voor politieke partijen om het Internet in te zetten als het kanaal om deze betrokkenheid te versterken en hun kiezers aan zich te binden.

In een aantal posts over trends op Bijgespijkerd zeggen wat over verschuivingen naar niches en hier zie je dat dit niet anders is. Het aanspreken van een kleine doelgroep die precies verwoord wat jij wilt horen is makkelijk. Een grote groep aanspreken is veel moeilijker. Daarom ben ik ook benieuwd hoe het politieke landschap er over een aantal jaren uitziet. Het gaat steeds moeilijker worden om met een klein aantal partijen een meerderheid te vormen want dan moet je een hele grote achterban hebben en dus concessies doen, wat steeds minder mensen gaan accepteren. Een interessante toekomst ligt voor ons.

Hoe zien de Bijgespijkerd lezers dit? Waar ligt onze rol?



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven