Zoals jullie wellicht weten ben ik vanuit StepFree en de Universiteit van Tilburg druk in de weer met een onderzoek onder 6 VWO’ers. In dat onderzoek probeer ik te achterhalen in welke mate scholieren de intentie hebben diverse internetkanalen te gebruiken bij het orienteren naar een vervolgopleiding. Tevens wordt bekenen hoe deze internetkanalen worden beoordeeld op basis van betrouwbaarheid, gebruiksvriendelijkheid, responsiviteit etc.
Deze week heb ik uiteindelijk voldoende respondenten gevonden om mijn onderzoek wetenschappelijk te verantwoorden. Het daadwerkelijke onderzoek zal pas in december/januari gepubliceerd worden, maar ik wil toch alvast een voorproefje aan data met jullie delen. Het rapport zal na afronding gratis in samenvatting beschikbaar zijn en tegen betaling kunnen HBO instellingen en Universiteiten tevens het gehele onderzoek kopen.
De onderstaande resultaten betreffen het gebruik van internet voor informatieverzameling, en het totale gebruik van een drietal internetkanalen. Het onderzoek is gehouden onder 167 respondenten uit diverse steden.
Hoe vaak maak je gebruik van internet voor het zoeken naar informatie over producten en/of diensten?
Hoe vaak bezoek je de corporate websites van bedrijven, instellingen of verenigingen?
Hoe vaak bezoek je weblogs en/of fora?
Hoe vaak bezoek je sociale netwerk sites?