Google spint haar eigen sociale web

Google Social

Google is in razend tempo het web socialer aan het maken. Met flinke gevolgen voor bedrijven en hun merken. Over Sidewiki, Social Search en social search engine optimization (SSEO).

UPDATE 26 oktober, 21.30u: Social Search is inmiddels gelanceerd in Google Labs. Zie voor meer informatie onderaan artikel.

Vorige maand heeft Google Sidewiki geïntroduceerd. Deze tool is onderdeel van de nieuwste versie van de Google Toolbar. Als je deze geïnstalleerd hebt, heb je de mogelijkheid om in elke website op elke pagina een bericht achter te laten, berichten van anderen te zien en erop te reageren. Ik zal hier niet te veel ingaan op de details van Sidewiki (zie deze post voor een goede analyse), maar het belangrijkste is het resultaat voor website-eigenaren: elke webpagina kan gelardeerd worden met informatie waar zij geen controle over hebben.

En gisteren kondigde Google Social Search aan, een functionaliteit die in de komende weken aan Google Labs –de broedkamer van nieuwe Google-tools- zal worden toegevoegd. Social Search zorgt ervoor dat aan de bekende zoekresultaten in Google een blokje zal worden toegevoegd met zoekresultaten op basis van je eigen sociale netwerk(en).

Hiervoor wordt Google Profiles gebruikt, waarin je naast de basale persoonlijke gegevens ook kunt aangeven van welke netwerken je deel uitmaakt. Google pluist vervolgens uit met welke mensen je op Twitter, Hyves, Facebook en LinkedIn gelinkt bent en welke zoekresultaten gerelateerd zijn aan deze mensen. Bij een zoekopdracht naar een vakantiebestemming krijg je dus vakantietweets en -krabbels te zien van vrienden of de vakantiefoto’s van die ene collega die je liever niet wil zien.

Maar het ligt voor de hand dat Social Search ook de berichten in Sidewiki indexeert en meeweegt. Daardoor verschijnen websites die bekritiseerd of opgehemeld zijn door je virtuele vrienden ook prominent op de eerste pagina van de zoekresultaten.

Al met al zorgen deze ontwikkelingen ervoor dat de feedback en content van gebruikers nog verder aan belang wint. Gebruikers beïnvloeden óf andere bezoekers je website vinden en wat ze ván je website vinden.

Als rechtgeaarde social media-adepten juichen we dit natuurlijk toe. Maar wat betekent het voor ons werk als online marketeers? Een (ongetwijfeld niet-uitputtend) overzicht.

De topposities in de zoekresultaten van Google nemen in belang af. De Social Search resultaten zullen tussen de organische zoekresultaten worden ingevoegd. Het ligt voor de hand te veronderstellen dat gebruikers de zoekresultaten vanuit hun eigen netwerk belangrijk vinden en met meer aandacht zullen bekijken dan de algemene zoekresultaten.

Van “bij de eerste tien” naar “bij de eerste vijf”. De sociale zoekresultaten worden waarschijnlijk halverwege de pagina met zoekresultaten gepresenteerd. Dit betekent dat de zoekresultaten 6 t/m 10 nog meer te lijden zullen hebben omdat ze (verder) uit beeld gedrukt worden én pas worden weergegeven ná de sociale zoekresultaten. Op de eerste pagina met zoekresultaten eindigen is dus niet meer genoeg, bij de eerste vijf is het nieuwe criterium.

Er komt een nieuwe discipline naast SEO/SEA: SSEO. Maar veel interessanter is het dat naast de organische resultaten en de gesponsorde links er een nieuw kanaal beschikbaar komt om je website te promoten. Bij deze social search engine optimization (SSEO) kun je een doelgroep bereiken door ervoor te zorgen dat de mensen in hun netwerk over je praten en naar je linken.

Anders dan bij SEO is bij social search niet meer de algehele reputatie (pagerank) van de partijen die linken naar je website van invloed, maar de relatie die je doelgroep heeft met die partijen. Eén tweet of blogpost van een vriend heeft hierbij meer waarde dan tientallen links vanaf gerespecteerde websites. Dit vergt een nieuwe benadering en nieuwe vaardigheden van online marketeers.

Online marketing en online PR zullen nauwer moeten samenwerken. Deze nieuwe vaardigheden zullen liggen op het vlak van online PR, zoals al eerder is betoogd op dit blog. Als je met een gerichte campagne word-of-mouth weet te creëren in een doelgroep, bereik je goede zoekresultaten binnen die doelgroep. Het vinden van de juiste beïnvloeders binnen netwerken wordt daarmee een key asset voor online marketeers. (In een volgende post zal ik aangeven waarom dit zo makkelijk nog niet is.)

CRM en NPS kunnen op de schop. Naast relaties met klanten worden ook relaties met beïnvloeders van belang voor de marketeer. Het wordt dus zaak om ook deze relaties te beheren en monitoren. De al ingezette integratie van CRM met social media monitoring tools –waarbij bedrijven proberen berichten via social media te koppelen aan hun klantendatabase- wordt versterkt.

En ook de vraag of klanten je product of dienst zouden aanbevelen aan relaties, het principe achter de Net Promoter Score (NPS), zal breder moeten. Want ook niet-klanten kunnen je product of dienst aanbevelen of althans de aandacht erop vestigen en de gevolgen ervan kunnen groot zijn.

Ongetwijfeld heb ik nog wat gevolgen over het hoofd gezien; ik hoor/lees het graag! Maar het feit dat Google deze ontwikkelingen nu of binnenkort lanceert, betekent wel dat het sociale web naar je toekomt deze winter. Of je het leuk vindt of niet.

UPDATE 26 oktober, 21.30u: Google heeft vandaag Social Search gelanceerd in Labs. Voor een uitleg van Social Search, zie de video hieronder.

Uit de video blijkt overigens dat de sociale zoekresultaten niet midden in de pagina, maar onderaan worden weergegeven. Hierdoor zal mijn voorspelling Van “bij de eerste tien” naar “bij de eerste vijf” dus niet opgaan. Ik ga terug naar het Nostradamus-college…



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven