Steeds meer bedrijven stellen speciale interactieve websites samen om studenten al vroeg aan zich te kunnen binden. Voor veel bedrijven is het echter nog steeds een raadsel hoe ze deze studenten kunnen warm kunnen laten lopen voor ‘Online recruitment.’
“Een actieve student komt vanzelf naar je toe” , denken sommige bedrijven. Als iemand interesse heeft dan wordt er vanzelf gesolliciteerd. Toch beseffen veel bedrijven dat het wekken van de interesse bij studenten, laten zien wat de mogelijkheden binnen het bedrijf zijn en wat daarvoor benodigd is, erg belangrijk kan zijn. Daarnaast kunnen bedrijven studenten via online CV’s screenen op het kunnen van de student. De vraag blijft echter hoe studenten te interesseren in het bedrijf.
Voor studenten is het belangrijk om toekomstmogelijkheden te ontdekken en het verbreden van de kennis. Dit onderscheidt namelijk de actievere studenten van de minder actievere studenten. Kijkend naar wat studenten graag willen lijkt de oplossing op de vraag hoe studenten warm te laten lopen voor online recruitment voor de hand liggend. Studenten willen namelijk:
- Trainingen; jezelf verrijken met kennis, wetende dat je jezelf moet onderscheiden van de massa.
- Bijbaantjes; om ervoor te zorgen dat je dát waarvoor je studeert vast kunt leren op een mogelijke toekomstige werkplek.
- Stageplekken; ontdekken wat een bedrijf doet en zelf mee mogen draaien om je kennis te laten zien en uit te breiden.
- Netwerken; om in contact te komen met werkgevers en werknemers die je meer kunnen vertellen over bedrijven.
- Bedrijvendagen; om je visie waar je later wilt werken aan te scherpen.
Bedrijven kunnen studenten deze mogelijkheden bieden. Toch is hierbij het probleem om de studenten naar de desbetreffende website te dirigeren om zich aan te melden. Een slimme, opvallende maar vooral interessante marketingcampagne lijkt de oplossing. Leuke, hippe reclames die studenten naar informatieve, interactieve websites moeten lokken. Een alternatief voor een marketingcampagne is het contact onderhouden met studie- en studentenverenigingen. Het gebruikmaken van reeds bestaande studentennetwerken, die tevens een stuk gerichter werken, is hierbij een ideale uitkomst. Offline mond tot mond reclame is daarnaast vrijwel gratis. Kostenbesparend, doelgroepgericht en goed voor de studentenwereld.
Als eenmaal de student aangemeld is, treed een nieuw probleem op, namelijk het vasthouden van de student. Het organiseren van interessante activiteiten, het bieden van trainingen en stageplaatsen zal menig student blijven interesseren. Het interactief bezig blijven met studenten is voor ieder bedrijf van groot belang voor het voortbestaan.
Online Recruitment biedt bedrijven dus een interessante nieuwe manier om stagestudenten, afstudeerders en reeds afgestudeerden te bereiken en in zich te interesseren. Of het de studenten uiteindelijk ook biedt wat zij in een bedrijf zoeken hangt af van het aanbod. Voor bedrijven is in ieder geval de jacht op de student geopend.
Dit artikel is gebaseerd op een interview dat op 8 april 2009 plaats vond bij Deloitte Amstelveen met Frans van der Veen, interaction designer bij Deloitte Consulting.