Interview met Boris Veldhuijzen van Zanten over The Next Web

borishermione_and_boris

The Next Web 2009 gaat 15 april van start in de Westergasfabriek te Amsterdam. Dit  driedaagse evenement kan tot de enige Nederlandse internetconferentie worden geteld. We stellen zeven kritische vragen aan internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten over deze internetconferentie.

Hoe anders zijn deze drie dagen Next Web in 2009 dan die van 2008?
Ze zijn anders omdat we nu weer kijken naar de volgende generatie van het Web. We hebben destijds zorgvuldig de naam The Next Web gekozen omdat we niet vast wilden zitten aan Web 2.0 of een andere hippe en vergankelijke term. Zelfs als ooit het Web niet meer bestaat dan nog kunnen wij ons nog afvragen ‘Okay, so what is the NEXT web then?’.
Waar het vorig jaar nog veel over mobiel ging en iedereen nog betoverd was door de iPhone is nu iedereen vol van microbloggen en speelt Twitter in ieder gesprek over het web een rol.

Hoe zijn jullie met de geldende crisis omgegaan? Wat is voor een bezoeker concreet de meerwaarde om ook in 2009 aan te schuiven bij The Next Web?
Om eerlijk te zijn kneep ik hem van te voren best wel een beetje. De ‘crisis’ is tegenwoordig een gangbaar excuus voor alles waar je je onderuit wilt lullen. Ik kon me dus best voorstellen dan mensen minder zouden willen sponsoren en dat er minder mensen zouden komen. Die angst bleek volledig ongegrond. Het blijkt dat bedrijven en ondernemers juist enorm actief willen werken aan het doorbreken van de crisis. Een conferentie is daar natuurlijk een uitstekende plek voor. Je doet nieuwe contacten op, krijgt een idee van wat er gaat gebeuren in de toekomst en hoe jij daar slim op in kunt springen. We hebben dus (weer) meer kaarten verkocht dan vorige jaren en zelfs meer sponsoren binnengehaald.

Vorig jaar gaf je bij de launch van Next Web aan ‘dat de draak los is’. Welk gevoel en welke energie moet The Next Web 2009 losmaken bij de sprekers, de bezoekers, de organisatie en de grote social media-fanbase?
We hebben altijd de kwaliteit van de sprekers als eerste prioriteit. We hebben daar altijd heel goed op gelet en dat doen we dit jaar weer. We hebben dus top sprekers die allemaal de beste zijn op hun terrein en zeer inspirerende presentaties zullen geven. In tegenstelling tot veel andere congressen bij ons dus geen gesponsoorde marketingmanager van een sponsor onstage. Doordat we daar zo streng in zijn hoop ik dat mensen écht goeie informatie oppikken. Maar daarnaast is The Next Web Conference ook een groot feest van mensen et passie voor technologie en Internet. We hebben iedere avond een feest ergens en er is enorm veel ruimte om te netwerken en bij te praten.Tegen buitelanders grappen we weleens dat het een ‘3 day event with a two week hangover and a lifetime experience’ is.

Als we kijken naar de line-up van sprekers waaronder we herkennen Lucas Gonze(ex-Yahoo!), Chris Sacca(ex-Google), Bradley Horowitz(Google), Ricardo Baeza-Yates(Yahoo! Research), dan lijkt het alsof de volgende generatie internet gemaakt wordt door de productontwikkelaars van de Yahoes en Googles. Is er wereldwijd geen ruimte meer voor de kleinere, creatieve internetondernemer?
Chris Sacca is een van de eerste investeerders in Twitter en dat is een belangrijke reden om hem on-stage te hebben. Yahoo is een bedrijf waar iedereen met spanning en weemoed naar kijkt. We vragen ons allemaal af wat daar nu mee gebeuren? Google is de absolute ‘Koning’ van internet. Wellicht wordt dat binnenkort misschien wel de ‘Dictator’ van internet. Allemaal boeiende vragen waar we antwoord op hopen te krijgen.

Natuurlijk komt alle innovatie nog steeds van twee studenten op een zolderkamer die aan iets geniaals werken. Ook die hopen we on-stage te hebben in onze Rising Sun Startup Rally.

Keynote-speaker, Jeff Jarvis,geeft in zijn boek en presentaties stellingen met betrekking tot bijvoorbeeld een Google Economy. Hij vraag zich af in zijn boek… ‘If Google ruled the earth…?’. Kort de vraag aan jou: ‘If Google ruled the earth…..’, wat is dan the next web?
Ik denk dat het een hele onprettige situatie zou zijn als een entiteit de baas zou zijn van het internet. Gelukkig is het Web zo opgezet dat die kans heel klein is.

Als we kijken naar de 19 The Next Web Rising Sun Startup Rally finalisten kent de kern van de startups een focus op microbloggen, mobile, social networks met een vleugje 3D of juist een mix van deze internetverschijnselen. Is dit een samenvatting voor ‘The Next Web’?
Met de Next Rising Sun Startup Rally proberen we het publiek een beeld te geven van wat er nu ‘happening’. Daarbij proberen we wel een selectie te maken die hoogwaardig en afwisselend is maar onze focus ligt toch viooral op kwaliteit van de ondernemingen. We zullen bijvoorbeeld dan ook nooit een slechte startup on-stage zetten omdat we een bepaalde catergorie niet gevuld hebben. Dit jaar is de selectie toevallig wel een heel mooie afsplisting van wat ‘hot’ is.

Wat is jouw advies aan internetondernemers om de crisis goed door te komen en tot een next web te geraken?
Mijn advies: houd op over de crisis en ga aan het werk! Er is altijd behoefte aan innovatie en de beste bedrijven onstaan juist tijdens barre tijden. We leven in een unieke tijd waar je met weinig middelen enorm kunt bijdragen aan de ontwikkeling van een nieuw medium. Wie ook maar een beetje talent, doorzettingsvermogen en inspiratie heeft slaat zich later voor zijn kop als hij nu aan de zijlijn blijft staan…

Meer informatie over The Next Web op de website



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven