Nu we met Bijgespijkerd volop in de opbouw zijn, heb ik nog eens zitten nadenken over onderdelen die volgens mij belangrijk zijn voor een weblog in 2009 en de verdere toekomst. De ervaringen met Bijgespijkerd in de afgelopen maanden spelen hierbij een forse rol, en ik heb me tevens verdiept in andermans adviezen betreffende succesvol bloggen.
- Afwisselende content qua vorm: Simon Vreeman schreef enige tijd op Bijgespijkerd een artikel over 5 tips voor corporate blogs. Hoewel we het niet niet direct over corporate blogs hebben is een van de tips erg belangrijk. Zorg voor wisselende content, niet enkel qua inhoud, maar ook qua vorm. Wissel lange diepgaande posts af met wat kortere lichtere post, en foto/video materiaal.
- Onderhouden: De meest gehoorde en meest logische vereiste voor een weblog is onderhouden. Een blog waar vrijwel geen posts op komen verliest kracht. Steeds minder lezers zullen terugkomen.
- Verspreid je content: De populariteit van Social media maakt het mogelijk je content niet enkel meer te beperken tot je eigen weblog. Zorg dan ook dat je hier gebruik van maakt. Zorg dus voor links en comments op andere weblogs, en voor voldoende bookmarkmogelijkheden. De tijd van het beheren van 1 losse website is voorbij, tegenwoordig moet je je aanwezigheid op het gehele internet benutten en monitoren. Reageer dus ook op discussies op NuJij of Hyves over je artikelen.
- Publiciteit: Blogs moeten het steeds meer hebben van pieken in bezoekers bovenop een solide basis. Het is dus belangrijk publiciteit te scoren waar dat kan. Mijn ervaring van de afgelopen maanden laat me zien dat dit een van de meest lastige onderdelen is om te bewerkstelligen, maar de pay-off is wel erg interessant.
- Geen geduld hebben maar wel volhouden: Een echte blogger heeft geen geduld en vindt dat zijn/haar blog absoluut niet snel genoeg groot wordt. Laat dit ongeduld er echter niet voor zorgen dat je gaat opgeven. Een succesvol blog is een project dat jaren nodig heeft, en opgeven brengt je nergens.
- Originele content: Momenteel is er erg veel duplicate content te vinden op weblogs. Dit is ook in Nederland vaak het geval. Soms is niet erg, doch kom ook regelmatig met originele eigen content. Het slechts kopiëren en ombouwen van andermans werk is geen pure journalistiek. Zorg dus ook dat er niet teveel crossposting plaatsvindt.
- Kies een pad, maar staar je er niet blind op: het is belangrijk een pad te kiezen en een visie/missie te formuleren. Het is echter het publiek dat bepaalt waar je blog heen gaat. Luister dus ook vooral naar het publiek.
- Houd de conversatie levend: Inhoudelijke comments zorgen voor waardevolle aanvullingen van je artikelen, en het motiveert je schrijvers. Het motiveren van je schrijvers om ook daadwerkelijk met regelmaat te gaan schrijven is een van de grootste uitdagingen voor een weblog.
- Pik talent uit je publiek: Een weblog kent na een tijdje een vast groep mensen die extra veel interesse tonen in de ondewerpen, en actief deelnemen aan discussies. De kans is groot dat hier zeer talentvolle interessante schrijvers tussen zitten. Gebruik je trouwe publiek dus voor het uitbreiden van je bloggerbestand.
- Zorg voor personal branding van je bloggers: Je bloggers gaan niet voor niks schrijven natuurlijk, ze willen werken aan hun eigen personal brand. Geef ze dan ook de mogelijkheid. Met deze reden hebben we bijvoorbeeld op Bijgespijkerd tegenwoordig kort auteursintroducties in de sidebar naast elk artikel.
- Statistieken: Beheer je statistieken actief. Richt je hierbij vooral niet enkel op de bezoekersaantallen. Met Bijgespijkerd merk ik bijvoorbeeld dat we steeds minder uitschieters krijgen (zowel positief als negatief), maar we een steeds hogere basis krijgen. Probeer dus trends te ontdekken, in plaats van jezelf af te rekenen op dagelijkse/wekelijkse bezoekersaantallen.