Het zijn drukke tijden op het internet, elke dag worden we attent gemaakt op een nieuw sociaal netwerk of een nieuwe sociale tool. De ontwikkelingen bijhouden, kost mijzelf en waarschijnlijk ook collega-bloggers handenvol tijd, de doorsnee internetgebruiker zit echter al jaren vastgeroest bij dezelfde nieuwe media. In Nederland kunnen we al tijden niet om Hyves, LinkedIn en Twitter heen, terwijl na de opkomst van deze netwerken veel nieuwe start-ups op hetzelfde vlak zijn gelanceerd. We houden aan deze “oude garde” vast en zijn loyaal, loyaler dan menigeen offline is.
Hoewel ik veel nieuwe media aan een test onderwerp maak ik me ook schuldig aan wat ik hierboven beschrijf. Offline pas ik mijn gedrag vaker aan als iets: mooier, lekkerder of kwalitatief beter is, waarom dan online niet?
Het kan volgens mij niet anders dan dat het “First mover advantage” online een grotere rol speelt. Ik heb genoeg alternatieven voor Hyves gezien, waarvan een aantal internationaal (MySpace, Facebook, Netlog) en een aantal nationaal (iCampus, Sparkx). Ook voor LinkedIn (Xing, Bizzies) en Twitter (Plurk) zijn goede, of betere alternatieven op het internet.
Nou zijn er in het verleden wel wat verschuivingen tussen LinkedIn en Xing geweest, maar ook hier lijkt men voorlopig gesetteld te zijn. Voor het overige vindt men het te ingewikkeld, of is men te lui om het hele netwerk naar een nieuwe dienst over te brengen. Dit versterkt alleen nog maar die andere grote reden, namelijk dat niemand naar een nieuwe dienst wil overstappen, tenzij het complete vriendennetwerk dat ook doet. Het first mover advantage zorgt er online dus voor dat het verschil tussen populair of niet dus “slechts” een massale verschuiving naar een ander netwerk is…