De toekomst van Sociale netwerken

christelijk-sociaal-netwerkHet onderwerp sociale netwerken is een zeer gewild gespreksonderwerp de laatste maanden. Ondanks de steeds absurder wordende groeicijfers van Facebook, dat de 300 miljoen leden inmiddels is gepasseerd, komen er steeds meer tekenen uit de markt dat grote ‘algemene’ netwerken zoals Hyves minder actief worden vanwege een verlies aan daadwerkelijke ‘ties’ (oftewel banden) tussen de leden. Hoe kun je immers nog van een waardevol vriendennetwerk spreken als je 500+ ‘vrienden’ hebt.

Daarnaast lijken veel van de grote netwerken ook nog eens redelijk te stabiliseren qua leden, zoals Bebo en MySpace. Is Facebook een uitzondering en hebben grote sociale netwerken hun beste tijd gehad, of worden deze netwerken juist het centrum van het internet. Ik heb een aantal experts gevraagd hun mening te geven en kom uiteindelijk ook nog met mijn eigen visie. Twee reageerde snel op mijn oproep en zoals het echte experts betaamt komen ze beide met geheel eigen visies, never the less…erg interessant!

Erwin Blom (The Crowds)

‘Als we een paar stappen verder zijn nemen we (als we dat willen, de keuze blijft) ons persoonlijk netwerk mee, waar we ook zijn. Dan zie ik als ik op het blog Webwereld kom wie van mijn online vrienden daar een reactie heeft achtergelaten. Dan zie ik als ik Uitzending Gemist bezoek wat mijn vrienden hoog waarderen. Dan zijn mijn ‘peers’ overal waar ik ga binnen handbereik. Ze helpen keuzes maken, helpen filteren en zorgen ervoor dat het gesprek met hen op tal van plekken gevoerd kan worden. Altijd en overal de mogelijkheid tot contact met de mensen die waardevol voor je zijn over de zaken die er toe doen. En kunnen profiteren van hun kennis, kunde en passie. Dat is wat mij betreft de toekomst van sociale netwerken. En zoals gezegd, wil je je persoonlijk netwerk niet als filter en gids? Dan zet je het uit!’

Joery Bruijntjes (Sparklymedia)

‘Wat je ziet is dat steeds meer websites sociale functionaliteiten implementeren. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om een nieuwsbericht te delen met je contacten of om lid te worden van een site. Waar het sociale netwerk begint en eindigt wordt steeds onduidelijker en als je het mij vraagt ook steeds minder relevant. Je zult zien dat sociale netwerken ‘hubs’ worden die je aan één identiteit koppelt. Praktisch betekent dit dat enkele spelers (bv Google) dominant worden in de koppeling tussen sociale identiteiten. Gevolg van dit alles is dat het minder uitmaakt dat ik Twitter zit en jij de voorkeur geeft aan WwW-updates op Hyves omdat je cross-platform kunt communiceren. Je ziet daar nu al de eerste tekenen van.’

Moi (StepFree)

Ook ik denk net als Erwin en Joery dat de sociale netwerken je de mogelijkheid bieden overal aanwezig te zijn op het web. De grenzen van het netwerk worden dus steeds onduidelijker en minder belangrijk. De grote sociale netwerken zullen steeds meer integraties moeten opzoeken met andere sociale websites om te overleven en uit te blijven breiden. Dit is een van de geheimen van Facebook, dat daar voorloper in is. Facebook wil zichzelf zien als centrum van het internet, van waaruit je overal je netwerk mee naartoe neemt. Kortom, zoals Joery zegt, een echte ‘hub’. Netwerken die hier niet in gaan slagen zullen uitsterven ten gunste van enkele grote partijen. Het is ook niet voor niks dat sociale activiteiten zich steeds meer richten op enkele grote platformen, zoals bleek uit onderzoek van Universal McCan. Het internet centraliseert en dus zullen enkele netwerken/aanbieders de dienst uit gaan maken.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven