De mobiele markt groeit hard, zo staat er op 22 oktober 2009 op Emerce dat er momenteel 2,4 miljoen Nederlanders zijn die mobiel internet gebruiken. Dat is een groei van 61% in een half jaar (!). Als persoon die midden in de doelgroep valt, weet ik als geen ander dat je zonder smartphone niet meer gezien mag en kan worden. Waar de innovaters en early adaptors met een schuin oog werden aangekeken toen ze als eerste de iPhone bezaten, daar verontschuldigen de mensen zich nu als ze een oude mobiele telefoon tevoorschijn halen. Sociale innovatie noem ik dit fenomeen ook wel, waarbij de mens in het centrum van de vernieuwing staat en de drijvende kracht is achter de mobiele markt. We are totally digital and we love it!
De meeste lezers kennen sociale innovatie als interne strategie van een bedrijf. Wikipedia formuleert sociale innovatie als ‘een vernieuwing van de wijze waarop het werk in ondernemingen is georganiseerd, en wel op een zodanige wijze dat zowel arbeidsproductiviteit als kwaliteit van de arbeid daarmee gebaat is’. Sociale innovatie is als begrip geïntroduceerd om een duidelijk onderscheid te maken met technologische innovatie. Sociale innovatie hanteer ik ook als term om onderscheid te maken tussen de technologische innovatie in de mobiele markt. Want technologisch gezien was er een paar jaar geleden al van alles mogelijk, maar de mensen waren er nog niet aan toe. Nu we meer en meer gewend zijn geraakt aan een digitale levensstijl, zien en ervaren de mensen meer en meer het nut van geavanceerde mobiele telefoons, waarbij telefoneren al lang niet meer een primaire noodzakelijkheid is als we een nieuwe mobiele telefoon willen kopen. Niet alleen moeten we er mooie foto’s of filmpjes mee kunnen maken, ook willen we sneller mobiel internet om ons leven zo makkelijk en leuk mogelijk te maken. Interessante verschuiving is dus dat we een paar jaar geleden geen behoefte hadden aan internet op de mobiele telefoon en nu is dat juist een primaire behoefte geworden bij de aanschaf van een mobiele telefoon.
Smartphone virus
“Internetten op je mobiel is erg onhandig met zo’n klein schermpje en met die toetsen, ik zit veel liever achter mijn pc”. Was één van de reacties van een ondervraagde die mee deed aan een onderzoek naar mobiel internet, uitgevoerd door het FLOOR-jongerendenknetwerk. In het een artikel op Youngmarketing stond verder dat er in 2007 zo’n 85% van de jongeren uit het FLOOR-jongerendenknetwerk totaal geen behoefte hadden aan internet op hun mobiele telefoon. Niet alleen waren de mobiele telefoons in die tijd nog niet klaar voor mobiel internet, ook had het een imagoprobleem zo stelde het onderzoek. Maar liefst 82% vond mobiel internet niet hip, het was onhandig, te ingewikkeld en de kosten van het dataverkeer waren erg hoog. Diegene die als eerste de iPhone bezaten werden dan ook met een schuin oog aangekeken als ze heel interessant met hun vingers over het beeldscherm van de mobiele telefoon gleden. Nu flat-fee abonnementen haar intreden heeft gedaan, het mobiele internet sneller is geworden en de mobiele telefoons vele malen gebruiksvriendelijker, is er een smartphone virus ontstaan die zich zeer snel verspreid. We horen er niet meer bij als we geen geavanceerde mobiele telefoon hebben. De mensen overtuigen elkaar van de geavanceerde mogelijkheden van de smartphone en er zijn nu dan ook 2,4 miljoen mensen op het mobiel internet te vinden. Maar wat heeft sociale innovatie nu te maken met de groei van mobiel internet?
We are totally digital and we love it!
We brengen in ons leven steeds meer tijd door op het internet. We kunnen en doen steeds meer dingen uit het dagelijks leven via internet. Internet is dus niet meer alleen maar een middel, maar het is onderdeel uit ons dagelijks leven en heeft een grote invloed op ons leven. Het medium internet verandert onze samenleving, onze manier van leven, onze manier van communiceren, hoe we relaties vormen en onderhouden, hoe we onszelf vermaken, shoppen en werken. Zo zijn we veel meer wereldburger dan twintig jaar geleden, we hebben contacten over de hele wereld die met het grootste gemak te leggen en onderhouden zijn. Internet maakt ons leven een stuk makkelijker, we kunnen heel veel zaken via het internet regelen en dat scheelt tijd. Die tijd kunnen we dan weer andere zaken besteden. Dat de smartphone is doorgebroken heeft te maken met het feit dat we gewend zijn geraakt aan het digitale leven: we are totally digital and we love it!
Met de opkomst van de smartphone weten veel mensen dus al de weg te vinden op het mobiel internet: van jong tot oud. Het zijn alleen de organisaties die moeite hebben om de weg naar het mobiel internet te vinden (met een aantal uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Op Bijgespijkerd.nl zal ik dan ook mijn expertise en mening geven over de ontwikkelingen in de mobiele markt en de mogelijkheden van mobiel internet voor organisaties en hun doelstellingen.