Webcare in de praktijk: schelden doet geen pijn

Steeds meer bedrijven gaan de dialoog met hun klanten aan. Toch blijven veel medewerkers het lastig vinden de juiste toon aan te slaan in een conversatie. In deze blog aandacht voor scheldende klanten.  Negeer je hen? Of probeer je ze toch te helpen?

Schelden doet geen pijn
Schelden doet geen pijn zei mijn moeder vroeger altijd. Maar of het ook zo is? Bij veel bedrijven is er ontzettend veel pijn bij een scheldpartij, zo lijkt het. “ Een scheldende klant staan we niet te woord, laten we wel redelijk blijven” heet het dan. Dat die klant scheldt omdat hij vindt dat juist jij je als bedrijf onredelijk gedraagt, dat schuiven we voor het gemakt maar even terzijde. Ik ben het in ieder geval niet eens met bovenstaande policy.

Motorrijders zijn asociaal
Ken je dat; je hebt een mening over ik noem maar wat, motorrijders. Tegen een goede vriend zeg je: “ Als er één groep is die ik asociaal vind, zijn het wel motorrijders”. Waarop die vriend met een afgeknepen stem reageert: “ Ik heb ook een motor”.  Wedden dat je je boude stelling meteen afzwakt? Je wilt een goede vriend niet meteen voor het hoofd stoten. Wist jij veel dat hij net een motor had aangeschaft?

Zo is het ook met scheldende twitteraars. De emoties zitten hoog en die krijgen een plaatsje online. Op het moment dat je niet meegaat in die emotie, maar de discussie terughaalt naar de ratio, is de kans groot dat je de klant weer voor je kan winnen.

Van hooligan naar supporter in drie tweets
Ik heb het in de praktijk meegemaakt dat een scheldende klant in drie tweets een supporter werd omdat hij blij was dat hij alsnog via Twitter te woord werd gestaan en geholpen werd.

Als webcaremedewerker helpt het dan niet om een negatieve opmerking te negeren. Negeren is ook communiceren. Sterker nog, met negeren zit je op de emotie. De negativiteit van de klant zal door jou houding alleen maar toenemen. Het is beter in dat geval begrip te tonen en te vragen naar zijn problemen. Toon medeleven en biedt desnoods je excuses aan.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven