Als mannen zijn we jaloers op de vrouwen! Je zult maar van die borsten hebben waar wij allemaal zo gek op zijn 😉 De onlangs gestarte campagne van onder andere Pink Ribbon klinkt dan ook bij voorbaat al als een ‘winner’. Een T-shirt waarmee je middels virtual reality je eigen paar borsten kunt creëren (zie foto).
Dergelijke initiatieven vind ik geweldig! Een humoristische manier om voor een zeer serieuze en erge kwestie aandacht te vragen. Sociale media zijn een ideaal middel om voor dergelijke ‘goede doelen’ acties veel aandacht te krijgen! Bovendien gaat de humor er vrij snel af als na enkele seconden ‘speeltijd’ één borst opeens verandert in een groot litteken inclusief een confronterende boodschap. Op dit moment wordt duidelijk dat het Tit-Shirt eigenlijk een undercoveractie is voor Pink Ribbon. Vervolgens word je bedankt voor het kopen van het shirt, want hiermee steun je Pink Ribbon in de strijd tegen borstkanker. Kortom, een goed en sterk concept!
De tit-shirts hebben de nodige aandacht gehad in de media, opvallend genoeg vooral op traditionele kanalen zoals Radio en TV. Dit zet mij aan het denken. Waarom zijn de social media kanalen bij deze campagne geen succes geworden, terwijl dat bij bijvoorbeeld de campagnes van de Zeeman (waarbij ik zelf betrokken was) juist tegenovergesteld was. Daar was de online buzz de voornaamste drijfveer voor de traditionele PR.
Als snel na het bekijken van de Facebookaccount & Hyvesaccount (zie onderstaande illustraties) kom je er achter dat deze kanalen helaas niet veel waarde toevoegen. Het zijn statische, standaard pagina’s zonder waardecreatie, waardoor je de vraag zou kunnen stellen: waarom zou ik lid/fan worden? Het lijkt er op dat de social media kanalen puur worden ingezet ‘omdat het er bij hoort’ zonder dat specifiek is nagedacht over de doelen en succesfactoren….eeuwig zonde. Gezien de traditionele PR hadden social media enorm veel kunnen bijdragen aan de buzz. De Twitteraccount is zelfs suspended!! Dat was een prima kanaal geweest voor viral verspreiding en contact per de online persomgeving.
Enkele korte aandachtspunten voor het inzetten van social media tijdens campagnes, die ik afgelopen 2 jaar zelf heb mogen ervaren zijn:
- Heb voor elk social media kanaal een specifiek doel: bijvoorbeeld Twitter voor het leggen van contacten met de pers, Hyves als vraagbaak, Facebook als verzamelplek voor foto’s etc.
- Waarom alle social media kanalen inzetten? Tijdens een kortlopende campagne kun je beter de aandacht zo centraal mogelijk houden, waardoor het ingezette social media kanaal echt een succes kan worden. Zomaar alles half bijhouden heeft geen tot weinig nut.
- Optimaliseer de social media accounts: de Facebookaccount van Titshirt heeft weinig toegevoegde waarde. Er wordt niet opgeroepen tot liken of verspreiden, tot het plaatsen van foto’s. Er is niet de mogelijkheid het shirt te kopen via Facebook en er is geen uniek aanbod of unieke content te vinden. Deze functionaliteiten zijn allemaal mogelijk met/op Facebook.
- Geen reden fan te worden: een account MOET je uitdagen om fan te worden, en als gebruiker moet je daar ook iets voor terug krijgen. Als deze waarde ontbreekt blijf je steken op enkele fans, want waarom zou men ‘fan’ worden?
- Zorg voor seeding: het aanmaken en inrichten van social media account is niet voldoende. Gezien de korte looptijd van een campagne moet je zelf actief seeden binnen de kanalen om aandacht te trekken voor de pagina.
- Integreer social in de campagne: enkel het plaatsen van wat buttons op je website is niet voldoende. Social media accounts moeten een centrale plaats krijgen in de campagne, anders kun je ze beter niet inzetten. Kortom, zorg dat ze een centrale plek op de campagnesite hebben, en zorg dat ze in de communicatie worden meegenomen.
Wat denken jullie, nog meer tips? Ow, en natuurlijk wel allemaal het shirt kopen he, dit is een super goed doel !!!!!