Dell is van plan om haar eigen smartphones aan 25.000 werknemers te geven. Dit lijkt een directe boodschap te zijn aan BlackBerry, want voorheen liep het grootste deel van de werknemers van de Amerikaanse Dell-vestigingen met een ‘ZwarteBes’ rond.
De werknemers krijgen het aanbod om met de Dell Venue Pro (draait op Windows Phone 7) te gaan bellen in plaats van hun BlackBerry’s. Uiteindelijk zal Dell ook telefoons aanbieden die op Android draaien.
Met deze stap kan Dell de mobiele telefoonkosten drukken tot wel 25%. “Het is overduidelijk dat we door deze beslissing te maken, concurreren met RIMM. We schoppen ze eruit,” aldus financieel directeur Brian Gladden in een interview dat een journalist van The Wall Street Journal met hem afnam.
De plannen van Dell
Dell is ook in gesprek met T-Mobile USA om een deal te sluiten om bel- en data-abonnementen samen te voegen. Werknemers hoeven daardoor niet meer apart rekeningen te laten betalen voor data-kosten, wat nu nog wel het geval is. Dat is een klap voor RIM, de brenger van de BlackBarry. RIM kwalificeert de actie van Dell dan ook als een publiciteitsstunt. Zo zei de senior vice president van RIM: “Het lijkt ons zeer onwaarschijnlijk dat ze geld besparen met deze actie. Volgens mij zijn ze vooral op zoek naar een beetje gratis publiciteit.” Hij gaf tevens aan dat de kosten van de telefoon, het distribueren ervan en het integreren van de Venue Pro inclusief de nieuwe software binnen het bedrijf, niet op zouden wegen tegen de baten.
Dell is zelf nooit zichtbaar aanwezig geweest in de markt van smartphones, maar steeds meer bedrijven stappen over van de BlackBerry naar andere, of zelf geproduceerde telefoons. En zo nu dus ook Dell. Het bedrijf heeft tevens een goede band opgebouwd met Microsoft. Volgens Gladden zien de twee bedrijven soortgelijke kansen liggen op de zakelijke markt, als het gaat om het aanbieden van dit soort diensten. “We hebben het er gisternacht nog over gehad om een pagina op eBay te maken waar wij de BlackBerrys die werknemers teruggeven, aan kunnen bieden.” Aldus Gladden. Dell heeft al bekend gemaakt dat zij een marktplaats zal beginnen, om bedrijven te helpen met het vervangen van hun BlackBerrys voor andere telefoons die op software van Microsoft en Google (Android) draaien. Dit is onderdeel van Dell’s strategie om dieper binnen te dringen in de zakelijke dienstensector.
Dell werkt al een aantal maanden aan het initiatief. Het begon toen meerdere werknemers vroegen om een meer geavanceerde telefoon van de werkgever, terwijl Gladden zocht naar manieren om kosten te besparen. Deze oplossing komt in zekere zin dus misschien wel als geroepen voor Dell. De werkgevers die momenteel een BlackBerry van de zaak op zak hebben, krijgen de Venue Pro als zij daar behoefte aan hebben. De andere werknemers van Dell krijgen sowieso een Dell telefoon om op het netwerk in te kunnen loggen via Wi Fi. En als het verloopt zoals gepland, kan Dell met deze stap dus ook nog eens flink besparen. Dat zijn twee vliegen in een klap!
Volgens Gladden was RIM tot voor het interview nog niet op de hoogte van deze plannen. RIM heeft om de verliezen op te vangen zijn ogen gericht op de vaste klanten uit de bedrijvensector. Door gratis server software aan te bieden aan het Amerikaanse MKB, hoopt zij klanten te behouden en aan zich te binden.
Besparen binnen bedrijven
Steeds vaker zie je dat bedrijven zoals Dell, het Nederlandse KPN en vele anderen, met relatief kleine ingrepen veel kunnen besparen. Zo heb ik een aantal maanden geleden een presentatie bijgewoond van een gastspreekster van KPN. Zij vertelde dat het bedrijf dankzij het digitaliseren van werkprocessen en kleine duurzaamheidsingrepen, meer dan een miljoen heeft kunnen besparen. Het zal denk ik ook niet lang duren, voordat steeds meer grote bedrijven hun kosten gaan drukken, door mobiele devices effectief in te zetten.