Steeds vaker komen mensen op me afgestapt met de vraag of ik ze kan helpen met het starten van een eigen online community. Iets in de trend van: “doe mij ook zo’n social network voor mijn klanten en doelgroep.” Op zich erg interessant, maar helaas… zo werkt het niet. Vaak wordt vergeten dat er meer mogelijkheden zijn dan zelf dat sociale netwerk op te starten.
Als je naar mij toekomt met de vraag om mee te denken bij het starten van een eigen online community, zeg je indirect dat jouw doelgroep op het internet zit en daar actief mee bezig is. Ik hoop dan dat je dit ook onderzocht hebt, hoe kleinschalig ook. Wat echter veel voorkomt is dat niet wordt gekeken naar wat deze doelgroep dan precies online doet, de zogenaamde technographics van Forrester. Laat staan dat wordt gekeken naar nichenetwerken die al geheel of gedeeltelijk actief zijn in de richting die jij met je eigen netwerk voor ogen hebt. Het bestaansrecht van je eigen community is en blijft afhankelijk van je achterban.
Er is dus vooraf een weloverwogen keuze te maken en door halsoverkop te beginnen met een eigen social network wordt juist deze keuze over het hoofd gezien. Er is namelijk geen makkelijkere manier van contact leggen met je doelgroep, dan doen op plaatsen waar zij al actief zijn. Daar heb je geen eigen social network voor nodig. Wat je dan echter wel moet weten is waarom jij online naar die persoon op zoek bent. Het al dan niet oprichten van een eigen social network is namelijk mede afhankelijk van wat jij online wil bereiken!
Zo zwart-wit als hierboven blijft het uiteindelijk natuurlijk niet. Op termijn kun je best infiltreren in bestaande netwerken en die informatie gebruiken voor het oprichten van je eigen community. Als je maar begrijpt dat er een verschil is, en dat aan beide ook verschillende doelstellingen verbonden zijn. Matt Rhodes schrijft daarover dat korte termijn strategie en het op gang brengen van discussie en buzz prima bereikt kan worden door mensen te binden binnen bestaande netwerken, ideaal voor campagnes. Net zoals ik op Bijgespijkerd eerder schreef dat je uit reeds bestaande online communities veel informatie kan achterhalen door gericht te luisteren. Aan de andere kant is er de mogelijkheid je doelgroep langer en wellicht intensiever aan je te binden middels een eigen social network.
Uiteindelijk denk ik dat je door een combinatie van zowel infiltratie in bestaande online netwerken, als het creëren van een eigen online community, de meeste resultaten bereikt. Toon interesse in je klant door ernaar op zoek te gaan in de bestaande sociale sociale netwerken en geef ze vervolgens de kans om zichzelf aan je te binden op met eigen online community. Op deze manier betrek je mensen op vertrouwde plaatsen, maar geef je ze ook een plek om naartoe te komen.