Na Jeremiah Owyang was Urs Gasser de tweede keynote spreker op de CSN conference (Corporate Social Networking conference) in Amsterdam. Urs, verbonden aan het Berkman Center van Harvard University, onderzoekt en publiceert over digital natives en hoe bedrijven met deze groep mensen om kunnen gaan.
Digital natives versus digital immigrants
Digital natives zijn opgegroeid met digitale media en gaan fundamenteel anders om met technologie, met informatie en met elkaar. De eerste groep ‘geboren digital natives’ gaat nu de arbeidsmarkt op en bedrijven zijn hier onvoldoende op voorbereid.
Digital natives zijn volgens Urs veelal na 1980 geboren, maar het is niet alleen de leeftijd die telt. Er is zeker een generation gap te zien, maar ook een regional gap: Westerse landen versus ontwikkelingslanden. En ook binnen westerse landen zijn grote verschillen, waarschijnlijk cultureel bepaald.
Ben ik een digital native?
Weet je in no time alles van je nieuwe mobiel (zonder de handleiding te lezen)? Heb je veel vrienden op Hyves en andere sociale netwerken? Zet je foto’s van een feest de volgende ochtend direct online? Of doe je dit al tijdens het feest? Ben je ‘altijd online’? Dan ben je digital native.
De digital native
- is altijd online.
- heeft online meerdere identiteiten op verschillende social networks.
- vertelt online veel van/over zichzelf & deelt dit.
- is creator van content, niet alleen lezer.
- werkt samen, benut online activisme.
- leert door te browsen.
- worstelt met informatie (hoeveelheid, kwaliteit) en is natuurlijke multitasker.
Het gaat om structurele veranderingen en een groep die groeit. De structuur van bedrijven en organisaties is onvoldoende ingericht om deze digital natives zich prettig te laten voelen en zich optimaal te laten ontplooien.
Kansen voor bedrijven
Digital natives vertellen veel over zichzelf online; Hij/zij is actief op (vaak meerdere) sociale netwerken en deelt foto’s, video’s, muziek, schrijft blogs en comments.
- Men kan veel over iemands leven, visie en gewoontes te weten komen.
- Ze zijn gewend snel informatie te kunnen vinden, te delen en hiermee creatief aan de slag te gaan.
- De digital native is een netwerker, vaak zonder zich dat te realiseren.
- Hij/zij is niet alleen bezig met geld verdienen maar is ook gevoelig voor het ontvangen van waardering & respect, met name van personen binnen het netwerk/de social community.
Bedrijven kunnen hiervan profiteren als ze de juiste voorwaarden scheppen.
Uitdagingen voor bedrijven
Digital natives hebben een andere houding t.o.v. zaken als privacy en het delen van informatie. Dat vergt wederzijdse aanpassingen. Bedrijven hoeven er echter ook niet bang voor te zijn. Het blokkeren van Hyves of Facebook bijvoorbeeld lijkt misschien een makkelijke oplossing maar is de verkeerde reactie.
- De scheiding tussen privé en publiek wordt waziger, wetgeving en bedrijfsbeleid zal altijd achterlopen. Ga hier pragmatisch mee om.
- Digital natives verschuiven van een expert orientatie naar een peer-orientatie; Oftewel, ze kijken zeer sterk naar vrienden en bekenden in hun netwerk en houden zich niet bezig met de kwaliteit van informatie. Ze scannen, browsen, taggen en gaan op de tags en mening van hun peers af.
- De kracht van het netwerk en de social community kan ook tegen de (ex-) werkgever gebruikt worden. De creatieve kracht kan worden gebruikt om de eigen mening te ventileren of een protest op te starten en anderen te mobiliseren. Dit betekent een uitdaging in het managen van de relatie met (ex-) werknemers.
En de digital natives zelf?
Digital natives realiseren zich soms onvoldoende de stickyness van informatie. Die vage foto’s uit je studententijd kunnen jaren later alsnog boven water komen. Ook wordt het eigen kunnen, de kracht van hoe je informatie verwerkt & je creativiteit door de digital native vaak onderschat.
Conclusie
Een boeiende keynote van Urs Gasser. Ik denk zelf dat over een tijdje het vreemder is als een sollicitant geen digital footprint heeft. Voor de digital native is het zaak om er over na te denken en de eigen personal branding in de gaten te houden. Als men over allerlei zaken die je zelf online hebt gezet valt denk ik dat die persoon in die werkomgeving sowieso niet erg gelukkig zou worden. P&O-ers en managers realiseren zichzelf in mijn ogen onvoldoende dat ze zelf ook worden ge-Googled door de digital native.
Bedrijven die het juiste klimaat weten te scheppen voor de digital native kunnen profiteren van de kracht en de creativiteit en zo innovatie en slagkracht vergroten.
Bekijk hieronder de presentatie van Urs Gasser: