Slaan Volkswagen en Achtung! de plank mis met de LinkedUit campagne?

Even een kort bericht op een zondagmorgen…..

Ruim een week geleden sijpelde de eerste berichten over de Volkswagencampagne met Achtung! door in het online wereldje. Matthijs van Marketingfacts schreef er vrijwel direct een prima artikel over waarin hij zijn mening niet onder stoelen of banken steekt.

Ik deel die mening, maar stel nog een ander vraagteken bij de campagne. De campagne ziet er zeer gelikt uit (logisch, Achtung! zit erachter) en is zonder meer origineel vanwege het gebruik van de Linkedin API. Kortom, alleen daarom al is het een gedurfde zet en een interessante case.

Het artikel op Marketingfacts beschrijft vooral het bezwaar dat de link tussen het concept en de Volkswagen Passat wel erg dun is. Daar ben ik het volkomen mee eens. Echter, ik zit nog met een ander bezwaar, hetgeen mij de conclusie doet trekken dat de campagne toch behoorlijk de plank misslaat.

Het is een logische keus om zakelijke gebruikers aan te spreken op hun ‘ego’ (ze zeggen letterlijk dat je ‘vol’ van jezelf bent), maar ik zet mijn vraagtekens bij de ‘battle’-constructie. Naast dat de actie een ‘spammerig’ karakter heeft doordat je MOET battlen om deel te kunnen nemen en er automatisch berichten worden gestuurd naar contacten, denk ik niet dat veel mensen bereid zijn een dergelijke actie te ondernemen binnen hun zakelijke netwerk.

Ikzelf waardeer mijn zakelijke netwerk op Linkedin enorm, en zal er geen moment aan denken hen op deze manier deel uit te laten maken van een ‘campagne’. Zakelijke contacten waardeer je en koester je, daar ga je toch geen vervelende spelletjes mee spelen?

Binnen de internet-incrowd zal dit ongetwijfeld wel werken, die zullen onderling wel de nodige battles uitvoeren, maar ik neem aan dat de ambities van Volkswagen wel verder reiken…..toch? Kortom, een interessant concept dat wellicht beter had kunnen aansluiten bij een privé-omgeving dan een zakelijk netwerk.

Wat denken jullie? Ik ben erg benieuwd naar reacties van anderen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven