Samenvatting: social media marketing industry report maart 2009

smm-coverGisteren kwam mij het social media marketing industry report onder de aandacht, geschreven door Michael A. Stelzner. Het rapport is geschreven om twijfelaars een laatste zetje te geven richting het gebruik van sociale media. Reeds actieve online marketeers kunnen er hun voordeel mee doen en een kijkje nemen in hoe andere ervaren marketeers met het web omgaan. Social media marketing industry report is gratis te downloaden en lezen en zeker een aanrader. Het rapport is opgesteld aan de hand van 685 antwoorden op open vragen. Voor Bijgespijkerd lezers volgt in deze post een samenvatting in de structuur van het gehele rapport.

Voor de gemakkelijke lezer staat aan het begin van het rapport een pagina met alle “major findings”. Deze hoofdbevindingen worden vervolgens in het rapport nader toegelicht aan de hand van de respons op de open vragen. Het rapport trapt af met de vragen over sociale media die marketing professionals beantwoord willen zien. Hoewel in het rapport ruim tien vragen worden gegeven, volgt hier een top-3:

1.    Wat zijn de best te gebruiken tactieken (strategie)?
2.    Hoe meet ik effectiviteit van social media?
3.    Waar begin ik?

Niet geheel toevallig ook drie onderwerpen die op Bijgespijkerd graag besproken worden!

Gebruik van Sociale Media marketing
Van de deelnemers aan het onderzoek maakte een grote meerderheid gebruik van sociale media (88%). Daarbij moet worden aangetekend dat dit percentage bij ondernemers (90+%) hoger lag dan bij werknemers. De best scorende leeftijdscategorie: 30-39 jarigen. Wat verder opvalt is dat van al deze ondervraagden maar liefst 72% aangeeft pas net, of slechts enkele maanden, met sociale media aan de slag te zijn. Kortom, sociale media zijn nog nieuw voor veel marketing professionals en men heeft pas net de stap naar gebruik gezet.

Tijdsbesteding aan Sociale Media marketing
Iets meer dan de helft van de deelnemers spendeert wekelijks meer dan vijf uur aan sociale media. Verleggen we deze grens naar tien uur, dan spendeert iets minder dan de helft van de ondervraagden dit aantal uren. Opvallend is dat bijna tien procent van de ondervraagden zegt meer dan 20 uur per week aan sociale media te besteden en dat de meeste van deze marketeers juist werknemers zijn. Dus geen ondernemer zoals op zich voor de hand zou liggen. Het rapport legt verder een directe relatie tussen de periode dat iemand aangeeft met sociale media bezig te zijn en het aantal uren dat hieraan wordt besteed. Kort door de bocht: hoe langer actief, hoe meer uren men hier wekelijks mee bezig is. Wederom is de leeftijdscategorie 30-39 het meest waarschijnlijk om boven de tien uur aan sociale media te besteden.

Welke meerwaarden geeft Sociale Media marketing?
Leuk, die scores over participatie, maar wat hebben sociale media volgens de ondervraagden nou voor meerwaarde opgeleverd:
1.    Sociale media genereert meer exposure voor het bedrijf (81%)
2.    Sociale media genereert meer traffic en abonnementen/opt-in bezoekers (61%)
3.    Door sociale media zijn nieuwe zakelijke partnerschappen ontstaan (56%)
4.    Door sociale media worden hogere zoekresultaten bereikt (53%)
5.    Sociale media hebben nieuwe leads opgeleverd (48%)
6.    Gebruik van sociale media heeft de totale marketinguitgaven omlaag gebracht (45%)
7.    Sociale media heeft concrete deals opgeleverd (35%)

Tot slot komt het onderzoek met een redelijk voor de hand liggende lijst van meest gebruikte sociale media, namelijk Twitter, blogs, LinkedIn en Facebook, op afstand gevolgd door online video (Youtube) en social bookmarking tools (Del.icio.us). De minder ingeburgerde marketeers geven aan zich in de toekomst het liefst te verdiepen in de geheimen achter Twitter en het sociale bookmarken.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven