De eerste week van een nieuw jaar levert in de hele blogosphere voorspellingen op. Trends op gebied van nieuwe applicaties en ontwikkelingen in het sociale web zijn populaire onderwerpen, maar wat als je pas net besloten hebt “iets” met het sociale web te gaan doen? Ik kwam een blogpost van Matt Rhodes tegen die ons eerst een paar stappen terug laat nemen. Je bent ondernemer, marketeer, of geïnteresseerd student en ziet door alle middelen het doel niet meer, lees dan hier wat je jezelf moet afvragen om een goede start te maken met sociale media.
1. Waar op het web wordt nu al over jou, je merk of je product gepraat?
Ook als jij zelf het web nog niet actief gebruikt, je (potentiële) klant doet dit wel al. De eerste stap die je daarom onderneemt is simpel: kijk wat er op het web over je verteld wordt, door wie en waar! Schrik niet, dit kan een heel ander beeld geven dan je verwacht, of als bedrijf uit wil stralen! Net als offline, praten mensen online anders over zaken dan dat binnen een bedrijf het geval is. Het sociale web maakt hun bevindingen echter wel breder toegankelijk. Leer wat er over je verteld wordt en gebruik dit als eerste stap richting het inzetten van nieuwe media.
2. Welke sociale media gebruiken concurrenten, wat werkt binnen de bedrijfstak?
Vanaf nul beginnen met sociale media is niet altijd makkelijk. Doe daarom ook inspiratie op bij de concurrent. Zij hebben wellicht al een fase van vallen en opstaan achter de rug die jij jezelf kan besparen! Bekijk op hun website en relevante platforms van welke tools zij gebruik maken en ga na wat het publiek hiervan vindt. Inventariseer wat consumenten van de aanpak van concurrenten vinden en gebruik dit om zelf beter te worden in het inzetten van het web.
3. Welke kanalen gebruikt je klant om nu met je te communiceren?
Kijk naar de communicatiekanalen die je klant gebruikt om de interactie op te zoeken en naar waarom deze interactie wordt opgezocht. Hang je uren met klanten aan de telefoon? Worden je e-mail formulieren gebruikt? Beantwoord je steeds dezelfde vraag aan verschillende mensen? Voor veel bedrijven blijkt goed gebruik van sociale media een grote verbetering in hun interactie met klanten. Door goed te kijken naar je huidige interacties met klanten vind je uit hoe sociale media een verbetering kunnen zijn.
4. Welke tools heb je al geprobeerd?
Zonder het testen van nieuwe media zul je niet weten wat ze nou precies inhouden. Heb je al foto’s of video’s online gedeeld met anderen? Volg je collega’s of zakelijke contacten op Twitter? Probeer deze tools uit en bekijk per tool wat deze voor je kan betekenen. Wanneer je zelf meer gevoel bij de tools krijgt wordt ook duidelijk waarom klanten ergens waarde aan kunnen hechten en gebruik hiervan dus meerwaarde kan creëren!
5. Welke bedrijfsdoelstellingen kan ik hiermee bereiken?
Net als normale marketingprocessen, moet ook het inzetten van sociale media een relevante bijdrage aan doelstellingen leveren. Het koppelen van sociale media aan doelstellingen is met name van belang om het geheel een meetbaar karakter te geven. Zet daarom je doelstellingen op een rij en werk uit waar een rol is weggelegd voor sociale media. Dit wordt je blauwdruk voor het testen en lanceren van nieuwe media. Ga verder met wat werkt, blijf niet te lang hangen bij tools die (nog) niet goed ontvangen worden!