Er wordt veel geschreven over Social media strategie, ook op ons eigen blog. Strategie is duidelijk ‘hot’ in Social media land, hetgeen ook door mij als Social strategist wordt onderkend. Sterker nog, ik ga er zelfs samen met jullie allemaal een boek over schrijven. Als het gaat over Social strategy, dan gaat het echter meestal om de externe facetten van strategie, zoals het gedrag van de doelgroep online, of de mediamix die gebruikt moet gaan worden. Zelden wordt begonnen waar men in mijn opinie moet beginnen, namelijk intern in de organisatie.
Draagvlak is een redelijk vervelende term, die te pas en te onpas door bedrijven wordt gebruikt. Meestal wordt de term gebruikt als excuus voor het falen van projecten. ‘Er was te weinig draagvlak’ zegt men dan. Toch speelt de term een cruciale rol binnen een succesvolle Social media strategie. Sterker nog, draagvlak zou de basis moeten zijn van elk online sociaal traject. Ik durf zelfs te stellen dat er zonder draagvlak geen Social media strategie mogelijk is.
Maar waarom is dat dan zo belangrijk? Welnu, dat heeft volledig te maken met de eigenschappen van Social media. Social media gaan over gevoel, gevoel is sociaal en dus moet er sociale steun zijn voor een dergelijk project. De mensen moeten Social media voelen binnen de organisatie, oftewel, er moet companywide draagvlak zijn. Daarbij komt ook nog dat Social media een organisatie min of meer dwingt alle neuzen een kant op te hebben staan, aangezien anders een warrige communicatie overblijft met een hoge mate van kwetsbaarheid.
Voor veel bedrijven is het echter gemakkelijker gezegd dan gedaan, het bereiken van voldoende draagvlak binnen de gehele organisatie blijkt een hele klus te zijn. En de eerlijkheid gebiedt te zeggen, het zal ook niet binnen elke organisatie gaan lukken om voldoende steun te creëren. Voor deze organisaties is het beter op dat moment het gehele Social media traject te herzien en heranalyseren. Voor de bedrijven die wel denken draagvlak te kunnen verkrijgen zijn er twee stappen die ondernomen zouden moeten worden. Ten eerste moeten alle personen binnen de organisatie die reeds enthousiast zijn over Social media bij elkaar worden gebracht. Samen kan deze groep (meestal bestaande uit mensen van diverse afdelingen) zorgen voor een ‘enthousiasmeringsstrategie’ ten opzichte van de rest van de organisatie. Het is belangrijk dat deze personen in staat zijn enthousiast over te komen en invloed te verkrijgen. Dit soort ambassadeurs onder je eigen personeel zijn goud waard, echt waar! Gebruik ze, benut ze, zet ze in!
Toch blijft het lastig om alles in je eentje te doen. Daarom is het zeer verstandig voor een organisatie om een externe persoon in te huren die net voor het extra stukje theoretische ondersteuning kan zorgen. Deze persoon zal al snel de knelpunten inzien en kan middels passievolle gesprekken/sessies net het laatste extra zetje geven dat nodig is. Bovendien is een dergelijke expert uitermate geschikt om het gehele traject te monitoren en analyseren.
Om deze post niet al te zwaar en lang te maken wil ik het voor nu hierbij laten. Mocht er echter behoefte aan zijn, dan zou ik graag deze post ondersteunen met een vervolg waarin ik een fictief en werkelijk voorbeeld wil bespreken. Ik hoor dan ook graag van jullie, de lezers, of hier behoefte aan is.