Hoe voorkom je dat Social media inspanningen eilandjes blijven? Integratie

Eerder schreef ik al een artikel over de constatering dat veel bedrijven met hun Social media activiteiten blijven steken in de pioniersfase en dat deze inspanningen dus vaak eilandjes blijven binnen de organisatie. Uiteindelijk is dit dodelijk voor het succes, aangezien de Social media inspanningen nooit het draagvlak en de attentie krijgen die nodig zijn om ze tot een succes te maken. Bovendien is vaak onduidelijk welke functie Social media exact gaat hebben.

Om te voorkomen dat je inspanningen blijven steken in die experimentele pioniersfase en om te zorgen dat ze een geïntegreerd deel worden van je marktbewerking, gebruiken we bij StepFree een model dat we samen hebben ontwikkeld met Zest marketing.

Het SocialStrategyModel © heeft veel weg van een traditioneel marketingplan, doch bevat enkele fundamentele verschillen. Daarnaast is in ons model de interne organisatie de basis en spil van de gehele Social strategy.
SocialStrategyModel
Laat me het model uitleggen aan de hand van de bovenstaande weergave. Zoals te zien vormt het interne proces de basis van het model. Als je als bedrijf besluit Social media in te gaan zetten, dan dient er eerst gekeken te worden naar manieren waarop er draagvlak gecreëerd kan worden voor het gehele proces. Zonder draagvlak is elke marketingactie die impact heeft tot mislukken gedoemd, zo ook Social inspanningen. Draagvlak is ook de enige manier waarop je het voor elkaar kunt krijgen binnen een bedrijf een verandertraject in te zetten en managen. Social media heeft impact voor de hele organisatie, en dus ook voor de bedrijfscultuur, aangezien je bedrijf zich openstelt en kwetsbaar opstelt. Cultuurveranderingen kunnen enkel plaatsvinden met voldoende draagvlak en goed verandermanagement.

Vervolgens kun je gaan kijken naar de stappen die doorlopen moeten worden in het Social marketing plan. Hierbij beginnen we net als elk marketingplan met de probleemstelling en aandachtspunten. Vervolgens is het belangrijk te kijken wat nu precies de doelgroep gaat zijn, en welke doelstellingen je wil bereiken met Social media. De derde stap is echter minstens even belangrijk. Hoe gedraagt je doelgroep zich nu eigenlijk precies online? Waar zitten ze en hoe actief zijn ze? Allemaal vragen die beantwoord moeten worden vóór er gekeken kan worden naar de strategische kaders.

Als je de strategische kaders hebt uitgewerkt, komt de misschien wel belangrijkste stap uit het model, de integratie met de complete marktbewerkingsstrategie. Hier zit de grootste valkuil voor veel bedrijven. Alle stappen kunnen goed doorlopen worden, maar toch passen de Social media inspanningen vaak niet in het totale marketingplaatje van de organisatie. Alle facetten moeten in elkaar passen en op elkaar aansluiten, anders kan het al snel mis gaan lopen, met wederom eilandjes als gevolg.

Na deze integratiestap is het tijd om het geheel in praktijk te gaan brengen middels het mediaplan. In dat plan wordt beschreven welke kanalen gebruikt gaan worden en hoe deze benut zullen worden. Als dat is afgerond kan het proces in werking worden gezet en kan het projectmanagement (weer zo’n cruciale factor) in werking worden gezet.

En tot slot, maar zeker niet minder belangrijk, zullen de Social media inspanningen geactiveerd moeten worden en blijven worden! Dit houdt in dat resultaten gemeten gaan worden, in harde ROI cijfers en rendement en dat een projectteam constant blijft monitoren, enthousiasmeren en beheren. Want zoals we allemaal weten, je community wordt niet zomaar actief, daar zal aan getrokken moeten worden middels enthousiasme en content/value!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven