BBC: open platform met integratie van social media

bbc-logo-in-qr-codeDe BBC kondigde deze week een vernieuwde aanpak aan wat betreft hun online activiteiten. Een relaunch van de website die, in de nieuwe vorm, veel meer toegespitst zou zijn op sociale media. Men zal de hompage en het platform wat daar aan verbonden is vernieuwen en nog interessanter: ze onderzoeken wat de volgende generatie sociale media zullen zijn.

In Engeland probeert de BBC, net als de publieke omroepen in Nederland, het medium televisie de concurrentie aan te laten gaan met het internet. Dit deed het een tijd terug al door de iPlayer te lanceren, de Britse tegenhanger van uitzendinggemist.nl. Begin volgende jaar wil men een nieuwe fase ingaan.

Nieuwe website

Nu zet de BBC dus in op een nieuwe website met nieuwe functionaliteit die naar verwachting in maart live zal gaan. Een voorbeeld van features op de nieuwe site zijn volgens Anthony Rose, BBC’s directeur Vision and Online, dat gebruikers kunnen reageren op een specifiek moment uit de show die ze online kijken. Deze momenten kunnen beoordeeld worden door gebruikers met ‘Boo!’, ‘Good!’ or ‘Gosh!’ en ze kunnen zien wat anderen over een moment zeiden. Daarnaast bevestigde Rose dat de BBC van de iPlayer een open platform wilt maken. Er waren zelfs geruchten over een iPlayer app voor Facebook, maar voorlopig wordt dit nog ontkent.

Dat de BBC streeft naar een open platform blijkt de plannen om samen te werken met partijen als MySpace. Gebruikers kunnen zo hun voorkeuren publiek maken en video’s aanraden, maar ook zelf toevoegen. Zo onstaan user generated feeds onder het motto ‘Follow my interest’.

BBC’s social media verhaal tot nu toe
De integratie van sociale netwerken lijkt dus vooral te gaan om het delen, raten en toevoegen van video’s. Met het oog op het gebruik van video op de website persoonlijk te maken. Een ander aspect is de inzet van Buzz Tracker, een app die men wil integreren in de website, De tracker moet de buzz op sociale netwerken linken aan de meest populaire programma’s en video’s van de BBC. Dit zou tweerichtingsverkeer moeten worden, dus via de buzz op sociale netwerken bij een video uitkomen of via een video die je kijkt op de website uitkomen bij de buzz rond de video op sociale netwerken.

De eerste stappen zijn inmiddels gezet. Bij het programma ‘The Strictly Come Dancing’ (Dancing with the Stars) wordt een app gebruikt die het online publiek in staat stelt een moment in de show te highlighten. De populairste fragmenten worden online en op televisie later door de BBC gebruikt.

In dit verhaal nog geen schokkende vernieuwingen maar wel een aantal interessante ontwikkelingen. Voor mij is dit met name de Buzz Tracker die twee kanten op zou moeten werken. Ik sluit af met een quote van de eerdergenoemde Rose: “An island in this socially connected world is very tricky, you don’t just want to have BBC friends, but also Facebook friends if you have them already, so opening it up is very important”.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven