Snapchat is een sociaal medium dat veel gebruikt wordt door jongeren. Toch zien we een gestage groei bij andere groepen die het sociale medium gaan gebruiken. Als marketeer moeten we er dus wel degelijk over nadenken hoe we Snapchat inzetten. In een ander artikel is al gekeken naar het genereren van business via Snapchat. In dit artikel kijken we vooral naar het versterken van je merk. De vijf tips geven handvatten om je merk met behulp van Snapchat te verstevigen. Dat betekent niet dat de andere media en middelen die je inzet daar geen rol bij hebben. In de huidige marketingstrategie is een cross mediale aanpak niet weg te denken. Het is en blijft een onderdeel van de gehele strategie.
Veel marketeers kennen Snapchat niet, laat staan de mogelijkheden die Snapchat biedt. Belangrijk voor het succes is wel dat je zelf gaat experimenteren met Snapchat.
Tip 1 – werk aan de groei van de volgers
Het is belangrijk om een groot aantal volgers te hebben die enerzijds het aantrekkelijk vinden om jouw berichten te ontvangen. Anderzijds is het belangrijk dat je meer mensen bindt aan je sociale medium.
- zorg ervoor dat jouw Snapchat account op meerdere plekken in de cross media strategie zichtbaar is, denk aan vermelding op website, in de nieuwsbrief en andere media die je inzet
- bedenk een unieke, aan het merk, product, onderneming, gerelateerde code; een unieke code die we kunnen koppelen aan de onderneming of het merk zorgen voor een versterking
- zorg dat je fans hebt, die verspreiden het woord gemakkelijker en helpen je aan een groeiend bereik
Tip 2 – vertel verhalen
Een verhaal vertellen beklijft vele malen beter dan welke losstaande boodschap dan ook. Bedenk vanuit dat verhaal de verschillende boodschappen en zorg voor de juiste interactiviteit met de volgers.
- bij een verhaal of thema is het mogelijk om de volgers in die lijn een bericht te uploaden (of foto of video)
- door het delen van feedback ontstaat vanzelf een gesprek dat bijdraagt aan het laden van het merk
- je kunt de vragen en opmerkingen weer gebruiken in bijvoorbeeld je eigen Q&A lijst; mensen herkennen dat, geeft hen ook een gevoel van “belangrijk” zijn en gehoord te worden
- bij een verhaal zorg je er voor dat er wel een kop, romp en staart constructie aanwezig is
- gebruik een verhaallijn meerdere malen op verschillende dagen of kom elke dag met een nieuw verhaal; denk aan de frequentie van posten; als mensen elke dag gewend zijn dan ook elke dag plaatsen
Tip 3 – bied exclusiviteit
Door het bieden van exclusiviteit heb je de mogelijkheid om juist bij je volgers jouw merk te laden. Zeker in de combinatie met het verhaal uit de eerste tip.
- een aanbieding die alleen voor volgers van Snapchat is
- omdat een bericht 24 uur houdbaar is, is een bericht ook exclusief
Tip 4 – een extra exclusiviteit
Snapchat biedt je de mogelijkheid om een specifieke groep volgers een specifiek aanbod te doen. Het is mogelijk om een bepaalde groep mensen content te leveren die alleen voor hen is. In combinatie met een promotie code kun je de conversie monitoren en sturen.
Tip 5 – integreer snapchat
Bij de inleidende alinea is al aangegeven dat Snapchat nooit succesvol is bij een incidentele en op zichzelf staand medium. Zorg ervoor dat Snapchat een integraal onderdeel uitmaakt van de cross media marketing strategie of een cross media campagne.
Met deze vijf tips heb je een handvat gekregen om het merk van je product, dienst of onderneming te versterken met behulp van Snapchat.