Het proces om virale content met succes in te zetten bestaat uit drie stappen te weten:
- het vinden van een onderwerp
- het ontwikkelen van de content
- het onder de aandacht brengen van de content
Deze drie stappen bespreken we in drie verschillende artikelen. Dit artikel gaat over de derde stap, het onder de aandacht brengen van de geproduceerde en ontwikkelde content.
Content is een inhoudelijke boodschap. Content kan dus op veel manieren ontwikkeld worden zoals we in stap twee hebben gezien. Content zonder gebruik te maken van een medium kan niet. Je hebt immers iets nodig waar de content op te lezen is of in terug te vinden is. Dat is de reden waarom contentmarketing een bijzondere term is. Spreken over cross media strategie is beter. Daarin zoek je naar de optimale mix tussen de klant, medium, boodschap en journey.
Dat geldt ook voor het onder de aandacht brengen van de content die je hebt. Enerzijds heb je een contentdrager, dat is dat medium waar de content op is geplaatst, bijvoorbeeld:
- slideshare is een omgeving op internet waar je slides van een presentatie kunt plaatsen; door ze er te plaatsen wil nog niet zeggen dat er mensen naar toe komen
- je website is ook een drager van content, het kan goed zijn dat een blog of whitepaper zijn opgenomen op de website; of de doelgroep de content vindt en gaat lezen hangt af van de wijze waarop je er de aandacht op hebt gevestigd
Het succes van de content hangt dus af van de wijze waarop je het onder de aandacht hebt gebracht.
Met dir artikel geven we zes invalshoeken voor het met succes onder de aandacht brengen van content.
1. Communities
Door het plaatsen van de content op verschillende platformen en communities, vergroot je het bereik van de mensen die de content in elk geval kunnen ontvangen.
2. Sociale media
Via de verschillende sociale media kun je content plaatsen. Het succes is dan onder andere afhankelijk van het bereik dat je met dat specifieke medium hebt en de mate waarin de volgers het bericht willen delen.
Aandachtspunten voor succes zijn onder andere:
- plaats met enige regelmaat content
- wanneer je content plaatst, plaats deze dan in relevante groepen en communities op die sociale media
- zorg voor het monitoren van die content op de sociale media en geef een reactie als mensen reageren
- maak de content gemakkelijk deelbaar
- tag mensen die het bericht kunnen beïnvloeden of versterken of delen
3. Email
Met het instrument email kun je mensen bereiken met de content. Voorwaarde is wel dat je beschikt over email adressen. Punten van aandacht zijn dan onder andere:
- heb je de juiste email adressen en heb je de beste selectie door gevoerd
- je kunt de content in de mail benoemen en mensen laten doorklikken
- de email kan duiden op andere bronnen van content
4. Beïnvloeder
In elk proces zijn mensen die belangrijk zijn het gehele proces, de zogenaamde beïnvloeders. Beïnvloeders hebben vaak een rol dat, zonder dat ze er bewust op inspelen, in belangrijke mate de beslissing van een ander beïnvloeden. Gebruik de beïnvloeder, zeker als je weet wie het is:
- vraag hem/haar om een quote
- stuur de content rechtstreeks naar de beïnvloeders
- doe mee in gesprekken waar de beïnvloeders actief zijn; het geeft jou vanzelf een bepaalde status
5. De vorm van de content
In de tweede stap is er goed nagedacht over de vorm van de content. Let er op dat er enerzijds door de ontvanger een bepaalde verwachting is in de vorm van de content. Anderzijds is een verrassend element juist goed en kan dat versterkend werken.
Uiteindelijk moeten deze factoren bij elkaar zorgen voor een magneet op mensen die zich gaan aansluiten bij de mensen die je al volgen of worden klant van je.
De derde stap gaat over het onder de aandacht brengen van de content. Een cross media strategie die rekening houdt met alle factoren is de beste basis voor je succes.
Met deze drie stappen bij elkaar heb je een basis gelegd voor het bedenken, ontwikkelen en succesvol in de markt zetten van virale/online content. Experimenteren met de verschillende stappen en genoemde elementen in die stappen zorgen voor meer inzicht en uiteindelijk nog meer succes.