Eerste Nederlandse ‘Promoted Tweet’?

Het is zeer waarschijnlijk dat adverteren op Twitter binnenkort ook in Nederland mogelijk is. Deze week zagen wij voor zover we kunnen nagaan de eerste ‘promoted tweet’ in het Nederlands. Slipschool Slotemakers is de adverteerder die met een gesponsord bericht op Twitter adverteert voor haar product. Direct starten met een Twitter campagne kan in ieder geval nog niet, je kon je al wel eerder aanmelden voor een account voor de Twitter Promoted Products.

We zijn natuurlijk benieuwd naar de resultaten van Twitter Campagnes in Nederland, waar het aantal Twitter gebruikers relatief hoog is. Er is sprake van ten minste 420.000 actieve gebruikers, maar er wordt ook gesproken over 1,5 miljoen accounts. Slotemakers lijkt nu nog weinig profijt te trekken van de twittercampagne in de vorm van het aantal volgers van hun account, dat is de afgelopen dagen nauwelijks gestegen. Maar bij een Promoted Tweet gaat het natuurlijk om de kliks naar de landingspagina.

Er zijn momenteel drie mogelijkheden om te adverteren via Twitter:

  • Twitter Promoted Tweets

Je stuurt een tweet naar je volgers en gaat deze vervolgens promoten. Op basis van de zoekwoorden die je aan de tweet meegeeft, verschijnt deze in de timeline van andere gebruikers. De kosten voor een Promoted Tweet worden berekend op basis van ‘Cost-per-Engagement’ (CPE), waarbij je betaalt per retweet, klik op de link, reply of favoriet maken van je tweet. Wanneer gebruikers klikken op de link van jouw tweet terwijl deze door anderen is geretweet, dan is dit gratis. Dat is een mooi ‘social effect’ van deze vorm van adverteren.

  • Twitter Promoted Accounts

Promoted Accounts zijn met name geschikt om het aantal volgers van je Twitter account uit te breiden. Een krachtig middel, omdat je gebruikers die je volgen zolang ze dat doen, gratis berichten kunt sturen. Je Promoted Account zal verschijnen bij gebruikers die jou hoogstwaarschijnlijk interessant zullen vinden, op basis van wie zij volgen, wie hun vrienden volgen etc. De kosten voor een Promoted Account worden zeer waarschijnlijk berekend op basis van het aantal nieuwe volgers dat de campagne oplevert. Een nadeel kan zijn dat Promoted Accounts alleen verschijnen als je Twitter online gebruikt via Twitter.com en dus niet via Twitter tools als Hootsuite.

  • Twitter Promoted Trends

Een Promoted Trend maakt het mogelijk om een tweet te promoten bij de Trending Topics op Twitter.com. Een manier van adverteren op Twitter die een hoog ‘actualiteitsgehalte’ heeft en daarom kan rekenen op een zeer hoge attentiewaarde.

Zoals als bij alle vormen van online adverteren zijn uitgebreide statistieken voorhanden om de resultaten van een Twitter campagne inzichtelijk te maken. Twitter heeft hiervoor verschillende dashboards ontwikkelt die het verloop van de campagne kunnen laten zien.

Ga jij adverteren op Twitter zodra dit in Nederland mogelijk is? Waarom wel / niet?

Dit bericht verscheen eerder op de PauwR Blog



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven