Google AdWords is constant in beweging. Bijna wekelijks worden nieuwe functionaliteiten gelanceerd of oude functies verbeterd. Een korte opsomming van de veranderingen die de laatste weken hebben plaatsgevonden of nog plaats gaan vinden.
Google Ads Preview
Door op het vergrootglas naast een advertentie te klikken, kan de gebruiker een preview zien van de website/pagina waar hij op terecht komt als hij op de advertentie klikt. Hiermee kan deze beter beoordelen of deze pagina biedt waarnaar hij op zoek is. Een ‘preview klik’ is gratis voor adverteerders, betalen hoeft pas wanneer er daadwerkelijk op de advertentie wordt geklikt.
Productextenties
Met het live gaan van Google Shopping kunnen adverteerders hun productfeeds ook gebruiken om producten te tonen bij relevante AdWords (top)advertenties. Hierdoor dienen de Google Merchant Account en de Google AdWords account van de adverteerder te worden gekoppeld.
Metadescription in advertentie
Internetmarketingbureau Yargon ontdekte dat Google experimenteert met het tonen van een extra regel tekst in AdWords advertenties, zijnde de eerste regel van de ‘meta description’ van de landingspagina. Ook dit hoort bij het streven van Google om zoveel mogelijk informatie over een pagina te geven, voordat een gebruiker op de advertentie klikt.
Verplicht SSL en omgaan met persoonlijke gegevens
Vorige week besteedde PauwR hieraan al een aparte blog, over het verplicht stellen van het gebruik van SSL door Google AdWords. Tegelijkertijd wordt per 17 mei ook verplicht gesteld om duidelijk aan te geven wat er op een website gebeurt met de persoonlijke gegevens van bezoekers en klanten en hoe men zich kan afmelden voor directe communicatie.
Nieuwe manieren van targeten in het GDN
Het Google Display Netwerk (GDN) ontwikkelt zich net zo snel als het adverteren in het zoeknetwerk. Er is op dit moment een aantal partners, waaronder PauwR, waarmee Google een nieuwe manier van targeten in het Display Netwerk uitprobeert.
Nieuwe layout Google zoekpagina’s
In de VS zijn proeven ontdekt met een nieuwe weergave van de Google zoekpagina’s (SERP’s). Hierin wordt onder meer geëxperimenteerd met het niet meer onderlijnen van de titel, meer witruimte tussen de zoekresultaten en meer ruimte voor de AdWords Sitelinks. Sowieso krijgen de gesponsorde links (AdWords advertenties) relatief weer meer ruimte op de pagina en wordt het onderscheid tussen organische- en betaalde links nog kleiner. Zie hieronder een voorbeeld:
Deze continue veranderingen eisen van adverteerders en bureaus dat ze veel tijd besteden aan het bijblijven en experimenteren met nieuwe functionaliteiten. Alles staat natuurlijk in het teken van het verder verbeteren van het rendement van je Google AdWords campagne. Wat zijn jouw ervaringen met de (veranderingen in) Google AdWords?