3 praktische tips voor de inzet van advertising op Facebook

Om jouw doelgroep te bereiken, kan het zinvol zijn om advertenties op social media te publiceren. Bij het opzetten van een reclamecampagne op Facebook komt er best wat kijken om alles zo goed mogelijk op te zetten. Mark Zuckerberg en zijn collega’s beweren dat het maken van een advertentie op hun platform binnen een minuut kan. Theoretisch is dit inderdaad mogelijk. Maar als jij kwalitatief goede reclameboodschappen wilt tonen aan het door jou beoogde publiek, kost het in de praktijk toch wel iets meer tijd.

Nadat je jouw doelgroep hebt bepaald, kom je bij de finale stap: je advertenties opzetten. Dit is het belangrijkste onderdeel van de inrichting van een Facebook-campagne, omdat je in dit stadium alles moet instellen wat de door jou gezochte klanten en prospects te zien krijgen. Je doel is natuurlijk om bij hen zo veel interesse op te wekken dat ze op een advertentie van jou clicken. Dit zijn drie praktische tips voor het maken van Facebook-advertenties die je gegarandeerd meer resultaat opleveren.

1. Minimaliseer tekst in afbeeldingen

Marketeers die net begonnen zijn met Facebook-advertising, zijn veelal geneigd hun afbeeldingen vol te proppen met tekst. Dit is echter niet de juiste manier om een optimaal resultaat te behalen op dit platform. Het is begrijpelijk dat je in een advertentie wat tekst wilt zetten om je doelgroep op een bepaalde manier te overtuigen. Echter, doe dit niet overmatig. Facebook waardeert dit namelijk niet en geeft de voorkeur aan advertentieafbeeldingen met weinig of geen tekst.

Het kanaal geeft zelf aan dat impressies met veel tekst kunnen zorgen voor een slechte ervaring bij gebruikers. Wanneer je namelijk te veel tekst in je afbeelding opneemt, wordt je advertentie minder of soms helemaal niet weergeven. Je hebt ook niet voor niks een tekstgedeelte in de advertentie, waar je voldoende ruimte hebt om je boodschap over te brengen. Benut deze ruimte dus goed en probeer zo min mogelijk tekst in jouw advertentieafbeeldingen te verwerken.

2. Maak gebruik van dynamische advertenties

Daarnaast biedt Facebook de mogelijkheid om gebruik te maken van dynamische advertenties. Dit is een slimme manier van advertising, waarbij het platform zelf jouw advertentie samenstelt die relevantst is voor je doelgroep. Je kunt dynamische advertenties goed vergelijken met responsieve advertenties die we van Google Ads kennen. Met dynamische advertenties kun je verschillende afbeeldingen, koppen, teksten en buttons voor een call to action opgeven.

Facebook test dan welke combinaties het beste presteren om zo tot de optimale combinaties te komen. Deze combinaties laat het platform dan automatisch het meeste zien aan jouw doelgroep. Dit is dus een hele slimme manier van adverteren, die jou tijd en geld bespaard. Je kunt dit gemakkelijk instellen bij je advertentieopzet binnen je ‘Advertentiebeheer’. Je kunt hier de optie ‘Dynamisch advertentiemateriaal’ aanvinken.

Hierna kun je veel elementen toevoegen die Facebook dan voor jou test. Deze opties worden per advertentie geboden:

  • tien afbeeldingen;
  • vijf teksten;
  • vijf koppen;
  • vijf beschrijvingen;
  • vijf buttons voor een call to actions.

In plaats van dat je bij iedere advertentie een kop, een beschrijving en een afbeelding toevoegt, doe je het hier dus met meerdere reclames tegelijk. Nadat je campagne een tijd heeft gelopen en je voldoende data hebt verzameld, is het interessant om de resultaten van jouw dynamische advertentie te bekijken en te analyseren. Dit kun je doen door in ‘Advertentiebeheer’ naar je advertentie te gaan en vervolgens door te clicken naar ‘Specificatie’. Hierna click je door naar ‘Per dynamisch advertentiemiddel’.

Hier kun je zelf kiezen van welk element je de resultaten wilt vergelijken. Je kunt er dus veel van leren en er achter komen wat jouw doelgroep wel of niet aanspreekt. Als je bijvoorbeeld ziet dat door het door jou beoogde publiek het meeste heeft doorgeclickt op het stuk tekst vol met emoticons, kun je deze learning weer meenemen in je volgende campagne – of aan al je advertentieteksten emoji’s toevoegen en die advertenties opnieuw testen.

3. Toon je Facebook-advertentie op de juiste kanalen en plekken

Wat veel mensen niet weten, is dat je met Facebook-advertising ook adverteert op Instagram. Althans, dit kun je met één druk op de knop instellen. Wanneer je advertenties hebt gemaakt, kun je gemakkelijk bepalen op welke plekken en kanalen jij vertoond wilt worden. Zo kun je dus kiezen om vertoond te worden in het nieuwsoverzicht van Facebook, Facebook Stories, Instagram Stories en nog tal van andere mogelijkheden.

Facebook biedt deze mogelijkheden waar jouw advertentie vertoond kan worden:

Facebook:

  • Nieuwsoverzicht;
  • Stories;
  • Video-overzichten;
  • Messenger;
  • Messenger Stories;
  • Gesponsorde berichten in Messenger;
  • Explore;
  • Marketplace;
  • In-stream videoadvertenties;
  • Zoekresultaten;
  • Expresartikelen.

Instagram:

  • Nieuwsoverzicht;
  • Stories;
  • Explore.

Audience Network:

  • Websites;
  • Applicaties.

Nu vraag je je waarschijnlijk af wat het Audience Network is. Welnu, dit is een netwerk van applicaties en websites waar jouw Facebook-advertenties ook kunnen worden weergeven. Omdat het platform natuurlijk een commerciële instelling is, geeft het altijd aan dat je het beste op al deze plaatsen kunt adverteren. Dit biedt jou echter weinig controle over waar jouw advertenties vertoond worden. Daarom adviseer ik je – voordat je een campagne start – eerst even al deze plekken door te nemen en te kijken waar jij vertoond wilt worden met je advertenties. Wil je niet vertoond worden in het Audience Network, dan vink je deze niet aan.

Nadat je campagne een tijd heeft gelopen, kun je in de statistieken achterhalen welke plekken het beste werken voor jouw advertenties. Ga hier dus na welke plaatsen het meeste opleveren en voer op basis hiervan wijzigingen door binnen je campagne – met als doel alleen vertoond te worden op plekken die voor jou het relevantst zijn.

Daarnaast is het ook erg interessant om een advertentievoorbeeld te testen. Zo heb je optimaal controle over hoe je advertentie eruit komt te zien op elke plek. Dit kun je doen door bij ‘Advertentievoorbeeld’ je testadvertentie te delen.

Kies op welke apparaten of platforms jij jouw voorbeeldadvertenties wilt zien. Wanneer je hierna een gekozen platform opent, krijg je een demo te zien van jouw advertentie. Zo kun je jouw advertentie optimaal testen en zie je ook hoe jouw doelgroep jouw advertentie daadwerkelijk te zien krijgt.

Houd deze drie tips bij de hand wanneer je bezig bent met het opzetten van een Facebook-advertentie. Dan weet ik zeker dat jij optimale resultaten behaalt.

Door: Thijs de Rooij, adviseur online advertising bij onlinemarketingbureau 2Bfound, waar hij zich voornamelijk bezighoudt met Google Ads en het runnen van campagnes op social media.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven