De digitale transformatie zorgt dat de medewerkers van een organisatie – waarvandaan zij hun werkzaamheden ook verrichten – in toenemende mate gebonden zijn devices als personal computers, laptops, smartphones, tablets en wearables. Deze voortgaande digitalisering zorgt dat ook de onderwereld zich verplaatst naar het online domein. Uit de voortdurende toename van succesvolle cyberaanvallen mag je concluderen dat de cyberbeveiliging nog niet bij iedere onderneming of instantie op orde is.
Het is dus hoog tijd om na te gaan of jouw bedrijf of instelling goed beschermd is. Dit zijn acht signalen, die bij communicatietechnologiebedrijf BlackBerry zijn opgesteld, waaraan je een slechte beveiliging kunt herkennen.
1. Je gebruikt nog steeds beveiligingsproducten op basis van een handtekening
Voorheen kon nieuwe malware afzonderlijk worden gedetecteerd, gecatalogiseerd en geblokkeerd door beveiligingsexperts. Kwaadaardige bestanden werden geïdentificeerd aan de hand van hun unieke hashcode, ook bekend als de digitale handtekening. Tegenwoordig komen er dagelijks ongeveer 1.200 nieuwe malware-varianten bij. Alleen al het aantal unieke bedreigingen dat momenteel wordt genegeerd, zorgt voor een sterk verminderde effectiviteit van een op digitale handtekeningen gebaseerde beveiligingsaanpak.
2. Je beseft niet dat mobiele apparaten kwetsbaar zijn
Medewerkers hebben regelmatig toegang tot zakelijke bestanden met bijvoorbeeld smartphones en tablets, waardoor mobiele apparaten een primair doelwit zijn voor phishing-aanvallen. Ruim 83 procent van die aanvallen vindt plaats via sms-berichten of mobiele apps. Mobiele devices zijn daarnaast ook belangrijke veroorzakers van datalekken, hetgeen kan leiden tot wetsovertredingen en boetes.
3. Je voert nog steeds regelmatig systeemscans uit
Traditionele antivirusoplossingen zijn afhankelijk van intensieve systeemscans om malware te ontdekken. Deze scans worden ingepland, worden on demand uitgevoerd of vinden plaats na het bijwerken van een digitale handtekening. Ongeacht wanneer deze scans plaatsvinden, is hun negatieve invloed op de systeemprestaties overduidelijk. Als je beveiligingsoplossing nog steeds systeemscans vereist, is het tijd voor een upgrade.
4. Nieuwe personal computers lijken traag
Veel organisaties implementeren een gelaagd beveiligingsmodel, waarbij oplossingen voor nieuwe dreigingen bovenop de bestaande software worden gebouwd. Na verloop van tijd legt de opeenstapeling van beveiligingslagen een enorme druk op de systeembronnen, hetgeen een negatief effect op de systeemprestaties geeft. Trage personal computers kunnen een teken zijn dat het tijd is om je endpoint-oplossing opnieuw te evalueren.
5. Je gebruikt nog steeds een lokale server voor antivirusbeheer
Wanneer je jouw antivirussoftware niet vanuit de cloud kunt beheren, is het waarschijnlijk tijd voor een update. Vergeet niet dat voor veel antivirusoplossingen een constante internetverbinding noodzakelijk is om effectief te zijn. Zorg ervoor dat je antivirusoplossing werkt – of gebruikers nu online zijn of niet.
6. Je bent te veel tijd kwijt aan het beheren van je antivirusoplossingen
Elke minuut die je IT-team besteedt aan het beheren van de antivirusoplossingen is een minuut die deze IT’ers niet aan beveiliging kunnen besteden. Wanneer je huidige oplossing zorgt voor tijdverlies bij je IT-experts, is het tijd om nieuwe opties te overwegen.
7. Er wordt te veel tijd besteed aan het reageren op valse waarschuwingen
Naarmate nieuwe technieken voor het identificeren van malware zijn ontwikkeld, zijn ook het aantal valse foutmeldingen toegenomen. Als identificatie op basis van gedrag, sandboxing en hackpreventie op basis van de host en reputatiefiltering van uniform resource locators (URL’s) te veel tijd verspillen aan valse waarschuwingen, is het tijd voor een verandering.
8. Een upgrade van het besturingssysteem is nodig om antivirussoftware te implementeren
In sommige gevallen zijn systemen die cruciaal zijn voor een organisatie om technische redenen aan een bepaald besturingssysteem gekoppeld en kunnen hierdoor niet worden geüpgraded. Het selecteren van een beveiligingsoplossing die op meerdere – zowel oude als nieuwe – systemen draait, kan jouw organisatie geld besparen en tegelijkertijd je beveiligingspakket vereenvoudigen.
Tip: Wil jij alles leren over merkenbouw & brandmanagement in het digital, customer experience en purpose tijdperk? Dan is de opleiding Strategisch Brandmanagement wat voor jou!
- In 11 dagdelen (3-4 maanden) ga je aan de slag met je eigen merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.